Zit Twitter in de problemen? 1

Zit Twitter in de problemen?

Sinds de overname van Twitter door Elon Musk is het bekende microblogging-platform vrijwel wekelijks in het nieuws. Massa-ontslagen, betalen voor blauwe vinkjes en haperende servers, we hebben het allemaal gezien. Maar wat gebeurt er nou eigenlijk achter de schermen? En is dit het begin van het einde voor Twitter, of heeft Musk een geniaal masterplan?

10% minder gebruikers

Uit dit onderzoek van ExpressVPN blijkt dat het aantal gebruikers kortstondig steeg, direct na de overname. Dat bleken vooral ramptoeristen te zijn die wilden kijken wat er met het sociale netwerk ging gebeuren onder de nieuwe leiding van Musk. Uit dit onderzoek van The Network Contagion Research Institute blijkt dat binnen 12 uur na de overname het aantal hatelijke tweets met 500% was gestegen. Daaronder vallen onder andere racisme en discriminatie op basis van geloof.

Experts schatten in dat het aantal gebruikers dit jaar uiteindelijk met 4% zal dalen, terwijl volgend jaar nog eens een daling van 5% wordt verwacht.

Massa-ontslagen

Hoewel je kunt stellen dat Twitter de afgelopen jaren teveel medewerkers heeft aangenomen kan je evenmin ontkennen dat Elon Musk wel érg drastisch is geweest door het ontslaan van 75% van de medewerkers.

Voor de overname had Twitter nog 7500 medewerkers, inmiddels zijn dat er nog slechts 1800. De laatste keer dat Twitter zoveel mensen in dienst had was in 2012. Toen telde het platform slechts de helft van het huidige aantal gebruikers.

Dat je niet ongestraft zoveel mensen kunt ontslaan blijkt wel uit de haperende dienstverlening van Twitter. Inmiddels zijn er in meerdere landen storingen geweest die soms wel een halve dag duren. Volgens Musk is er echter niets aan de hand.

Masterplan?

Musk heeft al sinds 1999, tijdens zijn eerste avonturen als ondernemer de naam X.com in handen. Dat was in eerste instantie een online bank die in 2000 is gefuseerd met zijn grootste concurrent. Vanaf dat moment is het bedrijf verder gegaan als PayPal.

Slechts twee jaar later werd PayPal overgenomen voor eBay voor 1,5 miljard dollar, waarmee Musk flink binnenliep. Musk heeft echter altijd een zwak gehouden voor de naam X, wat er voor heeft gezorgd dat hij de domeinnaam in 2017 weer terug heeft gekocht van PayPal.

Na de overname van Twitter gerefereerde hij al aan “X – The Everything App”, uiteraard via zijn eigen Twitterprofiel. In Azie, waar het gebruik van mobiele telefoons nog meer gemeengoed is dan in de westerse wereld, zijn er al van dit soort “super-apps”. Denk aan WeChat in China, met 1 miljard dagelijkse gebruikers.

Zolang je als bedrijf mensen in één app weet te houden heb je een stuk meer controle over die gebruikers. Dat is het uiteindelijke doel van Musk, starten met Twitter en dat vervolgens uitbouwen tot een superapp waarmee je kunt bankieren, je boodschappen kunt betalen, communiceren en een taxi kunt boeken.

Conclusie

Of het Elon Musk gaat lukken om het wankelende Twitter om te toveren tot super-app X weet niemand. Dat hij in eerste instantie probeerde onder de overname uit te komen maar uiteindelijk door de rechter is gedwongen het sociale netwerk te kopen zegt misschien wel genoeg.

Hij is echter goed te vergelijken met een kat met negen levens. Hij maakt soms vreemde sprongen maar zijn bedrijven zijn tot nu toe allemaal bijzonder succesvol gebleken. Of dat met Twitter en uiteindelijk X.com ook gaat lukken moeten we afwachten. De eerste signalen wijzen er niet op, maar Musk is duidelijk niet bang om beslissingen te nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts