HEOS 5

Review: HEOS 5 by Denon

De HEOS 5 is onderdeel van een uPnP multi-room audiosysteem uitgebracht door Denon. Via dit systeem zet Denon zichzelf in de markt waar op dit moment Sonos een licht monopolie had. De gelijkenis gaat ver, aangezien de formaten van de boxen en de naamgeving redelijk overeen komt. Maar om nou te zeggen dat we het hier over een exacte kopie hebben gaat dan wel net weer wat ver. Lees de review van Boas over de HEOS 5.

De Denon HEOS 5 is onderdeel van een uPnP multi-room audiosysteem uitgebracht door Denon. Via dit systeem zet Denon zichzelf in de markt waar op dit moment Sonos een licht monopolie had. De gelijkenis gaat ver, aangezien de formaten van de boxen en de naamgeving redelijk overeen komt. Maar om nou te zeggen dat we het hier over een exacte kopie hebben gaat dan wel net weer wat ver.

Doordat HEOS een multi-room audiosysteem is, heb je de mogelijkheid om, waar je ook in huis bent, je favoriete muziek te beluisteren. Dit betekent natuurlijk wel dat je door je hele huis speakers van Denon HEOS moet hebben staan. Hiervoor hebben ze verschillende speakers in een reeks van formaten die voor iedere kamer een optie bieden.

HEOS5 voorkant
HEOS5 achterkant

De HEOS 5 is een speaker die ideaal is voor medium tot grote ruimtes, zoals eetkamers, slaapkamers, kantoren of kleinere woonkamers. Voor mijn eigen 30 vierkante meter woonkamer was de HEOS 5 eigenlijk wel wat krachtig. Het volume kan van 0 tot 100 worden ingesteld, maar stond altijd tussen de 20 en 35 en was dan wel hard genoeg. De audiokwaliteit was hartstikke goed en ik miste hierbij eigenlijk geen subwoofer. Dit kan een persoonlijk gevoel zijn, maar dat zul je zelf uit moeten proberen. Ik zou aan een HEOS 5 genoeg hebben in mijn woonkamer, aangezien ik hier al mijn muziek op kan afspelen, maar denk dat voor het formaat een HEOS 3 ook wel genoeg zou zijn.

App

De HEOS-speakers moeten worden aangesloten op je thuisnetwerk en dit kan via een bedraad of draadloos netwerk. Na het eventuele aansluiten van de ethernetkabel kun je via de app op je smartphone of tablet de HEOS aansluiten op het thuisnetwerk. Hier kun je iedere speaker een naam geven van bijvoorbeeld de ruimte waarin deze staat. Dit is erg handig zodat je vanuit de app weet op welke speaker je de muziek afspeelt. Dit opzetten duurt nog geen vijf minuten en dan kun je gebruik maken van verschillende services om muziek vanaf te spelen. Op het moment van schrijven is het mogelijk om de volgende services te gebruiken om muziek af te spelen:

• Spotify
  • Tunein
  • Deezer
  • Napster
  • Tidal
  • Apple music (zal hier hoogst waarschijnlijk zeer binnenkort aan toe worden gevoegd.)

Voor sommige van deze services is wel een premium abonnement nodig om dit af te kunnen spelen via de HEOS.

Hiernaast kun je muziek afspelen die op je smartphone of tablet staat, muziek die op een server in je netwerk staat, muziek die op een usb-schijf staat die je direct op een van de HEOS-speakers aansluit, je kunt afspeellijsten maken en in de afspeelgeschiedenis kijken. Dit laatste kan soms onhandig zijn. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat wanneer mijn vrouw muziek had afgespeeld vanaf haar smartphone, ik die prima kon afspelen. Het probleem lag er in dat zij daarna even wegging en de muziek toen stopte. Dit probleem is trouwens niet aanwezig wanneer je muziek bijvoorbeeld vanaf Spotify afspeelt, aangezien de verbinding direct met Spotify is en niet via de telefoon loopt.

HEOS app muziek services

Daarnaast is het mogelijk om via de 3,5mm-AUX-aansluiting een ander audio-apparaat zoals een MP3-speler aan te sluiten en de HEOS te gebruiken als een simpele speaker.

Wat ik nog mis aan HEOS

Ik mis 1 ding binnen dit systeem dat voor zover ik weet ook niet aanwezig is bij de concurrentie. Op dit moment kan namelijk iedereen binnen jou thuisnetwerk alle speakers aanspreken en daar muziek op aanzetten. Stel ik heb in de woonkamer iets aanstaan wat ik erg graag wil beluisteren, maar mijn vrouw wil wat anders beluisteren, dan kan zij wat anders opzetten. Er is op dit moment geen functie om bijvoorbeeld een vinkje aan te klikken om een bericht te krijgen dat iemand de muziek wil veranderen en of je dat goedkeurt. Dat zou ik een goede toevoeging vinden, maar misschien ben ik daarin wel wat ouderwets.