Review Casio EX-ZS100: 14MP, Advanced Easy Modus en groothoeklens 1

Review Casio EX-ZS100: 14MP, Advanced Easy Modus en groothoeklens

Het is alweer even geleden dat ik een camera serieus getest heb, maar omdat dit een camera voor niet-veeleisende gebruikers is (dat maak ik er zelf maar van) durfde ik het wel aan. De Casio EX-ZS100 is een 14MP pocketcamera met groothoeklens. Handig?

Groothoeklenzen vind ik altijd meteen al +1. Vooral in landschappen handig, maar ook binnen kan het geen kwaad om net een metertje meer vast te kunnen leggen, zeker als je interieuren of verjaardagen wilt vastleggen. Het toeval wil dat ik net een verhuizing achter de rug heb, waarbij ik nog even wilde vastleggen hoe mijn oude huis eruitzag vanbinnen, en ook hoe mijn nieuwe eruitziet, leuk voor de familie :). Dan zie je toch net iets meer als je een metertje extra kunt vastleggen, heb ik gemerkt.

Over de Casio EX-ZS100

De Casio EX-ZS100 is een klein, doch fijn, pocketcameraatje, in dit geval zilver, met een 12.5x optische zoomlens, 24mm groothoeklens en 14 megapixels om mee te werken. Megapixels zeggen niet zoveel nee, maar desondanks het vermelden waard. Behalve de 12.5x optische zoom doet de camera ook nog 4x digitale zoom erbij. De camera heeft een Silent Modus voor als je mensen wilt fotograferen zonder ze op te laten schrikken van geluiden en een Advanced Easy Modus voor als je echt geen bal verstand hebt van fotografie. Daarnaast kun je gelukkig ook alles zelf instellen.

Advanced Easy Modus

De Advanced Easy Modus blijkt bij voldoende licht prima foto’s te maken. Autofocussen gaat redelijk vlotjes, ook bij macro-fotografie. Overigens zit er een Super Macro Modus op, waarmee je tot ongeveer 1-1.5cm van de lens een object kunt vastleggen. Doet ‘ie best aardig eigenlijk en de camera selecteert in de AEM vanzelf of je dat nodig hebt of niet.

Nu komt echter de MAAR. Het is mij opgevallen dat maar weinig camera’s in automatische stand goede foto’s maken in het donker. Hoe het proces precies werkt, geen idee, maar de camera lijkt niet helemaal te begrijpen dat ‘weinig licht’ andere instellingen dan normaal nodig heeft. Ik probeerde dat met de Casio EX-ZS100 ook, en in de Easy Modus maakt de camera slechtere foto’s dan mijn Sony Ericsson Xperia Pro. Balen dus. Of goed voor SE.

DOCH, als je zelf met een instellingen gaat prutsen, blijkt er wel degelijk een fatsoenlijke foto uit te komen in het donker. Helaas moet je dan wel alles weten van ISO-waardes. En behalve dat moet je dan nog wat kleine trucjes snappen. Zo werd de beste foto in het donker gemaakt met ISO1600, kwaliteit op ‘fijn’ (whatever that is) en de flits uit (oke, logisch). Goed, als je echt gaat inzoomen, zie je nog steeds wel wat korreltjes, maar minder dan met automatische instellingen.

Groothoeklens

Het jammere van de groothoeklens is dat bepaalde objecten in de foto ernstig vervormen. Dat zie je bij de door mij gemaakte foto rechtsonder als je naar de auto’s kijkt. Die lijken in de verste verte niet op de originele auto’s meer. Zal wel normaal zijn, maar bij mijn weten zijn er camera’s die dat enigszins kunnen corrigeren (correct me if I’m wrong ;-)). Hoewel de groothoeklens wel duidelijk een verschil maakt in wat je in de breedte kunt vastleggen, ben ik over die vervorming dus niet heel erg te spreken, maar misschien ben ik dan te kritisch.

Video

Tot zover dus over de kwaliteit van de foto’s. De video’s maakt de camera in HD (1280×720) en die kwaliteit is redelijk gemiddeld. Je hoort echter de lens zoomen (in stille omgevingen althans) en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Of dat te voorkomen is weet ik dan echter ook niet. Kijk zelf maar even.

Overigens valt er niks in te stellen voor video’s, behalve of je in HD wilt filmen of op 640×480.

Overige bevindingen

Tot slot: een klein ongemakkelijk ergernisje is de aan/uit-knop. Je moet hem echt duidelijk goed even ingedrukt houden voordat de camera aangaat. Eén drukje op de knop is niet voldoende. Of dat bewust is gedaan om te voorkomen dat hij in je tas aanspringt bij wat druk, geen idee, maar ik vond het de eerste keer dat ik erop drukte redelijk maf dat hij niet meteen aansprong. Just saying. Verder is de camera qua knopjes redelijk basaal gehouden, dus is hij vrij makkelijk in het gebruik verder. Ook het menu doorloop je makkelijk, geen rare menuutjes achter andere menuutjes en vrij duidelijk in betekenis van functies. De handigste functie voor beginners, of mensen die bewegende objecten willen vastleggen, is overigens de Best Shot-functie. Die kiest op basis van het soort setting waarin je gaat fotograferen (sport, kinderen, portret, landschap etc.) de beste instellingen voor de foto. Appeltje eitje en net wat specifieker dan de Advanced Easy Modus.

Conclusie

De Casio EX-ZS100 is een prima camera voor iedereen die nagenoeg alles vast wil leggen. De Advanced Easy Modus en Best Shot functie zorgen ervoor dat je altijd de juiste instellingen hebt om een perfecte foto te maken. Helaas zijn die automatische instellingen in het donker niet zo praktsich. Wil je in het donker een goede foto maken dan zul je zelf met de instellingen aan de slag moeten. De groothoeklens is handig, maar vervormt het beeld in de hoeken nogal. Persoonlijk kan ik prima overweg met de camera, mede door het heldere menu, en op basis van mijn eigen bevindingen ermee geef ik de camera een 7,5.