fbpx

TomTom begon ooit met het maken van navigatie systemen. De ‘kastjes’ zoals ze weleens genoemd worden zijn de basis van het bedrijf dat eigenlijk meer over data dan over kastjes gaat.TomTom is eigenlijk een data bedrijf die deze verzamelt, verrijkt en verkoopt. De navigatiesystemen zijn een manier om informatie over het verkeer te verzamelen maar ook via een app van TomTom op je smartphone of natuurlijk vanaf de fabriek ingebouwd in de auto.

Met alle functionaliteit die de smartphone biedt zien we dat ook de smartphone een steeds belangrijkere rol speelt in de navigatie maar daar is best wel wat op af te dingen. Niet zozeer op de functionaliteit maar meer op de verkeersveiligheid

TomTom Via 53 aan het werk
TomTom Via 53 aan het werk

TomTom Functionaliteit

De Via 53 heeft een hoop functionaliteit waar ik kort even de highlights uit haal. Wat handig is: hij kan met ingebouwde WiFi geupdate worden. Maak een verbinding met je netwerk en download de updates die je nodig hebt. Het is niet meer nodig om een connectie met de PC te maken. De bevestiging op de voorruit in de auto gaat met de draaiknop/zuignap die we al enkele jaren van TomTom kennen. Deza kan op het raam maar ook op het dashboard met speciale dashboard montage schijven (geeft een gladde ondergrond zodat de zuignap goed werkt).

De laatste tijd is er veel te doen over het vasthouden van een smartphone in de auto, om te bellen maar ook om te navigeren. Onlangs bepaalde het gerechtshof in Leeuwarden dat het bedienen van een smartphone die in een houder zit toch niet hetzelfde is als het vasthouden van een telefoon. Is daar de kous mee af? Nee, dat denk ik niet. Er komt een aanscherping van de wet met betrekking tot rijgedrag waar onder andere ook het vasthouden van de telefoon onder valt. Het lijkt aannemelijk dat in de toekomst het bedienen van een smartphone ook in een houder toch weer strafbaar wordt. Navigatiesystemen vallen daar nu nog buiten maar ook daar kan op een gegeven moment anders tegen aan worden gekeken als de rij veiligheid in het gedrang komt.

TomTom’s Via 53 heeft spraakgestuurde bediening waardoor je eigenlijk helemaal niet meer met je handen het hoeft te bedienen. Je zegt eenvoudig ‘hallo TomTom’ en de spraak besturing gaat aan. Wacht tot je kunt spreken (het duurt even) en je kunt inspreken waar je naar toe wilt. Spreek eenvoudig ‘ga naar een adres’ en zeg vervolgens het adres waar je naar toe wilt. Het is niet nodig om het systeem te trainen om te wennen aan je stem. Ook andere instellingen zoals Nachtkleuren en Dagkleuren kan je met de stem bedienen.

Natuurlijk zit er een mogelijkheid op om file informatie te ontvangen via de Bluetooth verbinding. Deze wordt ook gebruikt voor de carkit functionaliteit van de TomTom zodat je ook handsfree kunt bellen en smartphone berichten kunt ontvangen die voorgelezen kunnen worden. Je kunt ook routes naar het apparaat sturen met de MyDrive app waardoor je ook niet in de auto alles moet invoeren. Een smartphone is altijd handiger dan een navigatie systeem.

In alle eerlijkheid, de bluetooth verbinding is niet altijd even stabiel. Ik heb een aantal keer gehad dat TomTom verbinding weg was en de verbinding met de auto was gemaakt (handsfree bellen) en ook dat ik bluetooth aan en uit moest zetten om weer verkeersinfo te krijgen. Mijn smarthone zegt connected, TomTom zegt connected en toch komt er geen info bij de route. Alles resetten / aan en uitzetten is dan de oplossing maar het zou eigenlijk niet zo moeten zijn. Het is trouwens niet duidelijk waar het probleem ligt, is het TomTom of mijn eigen smartphone van het merk Huawei?

De extra info en alternatieve routes is wat wel het verschil maakt tussen rijden zonder navigatie. Want met alle drukte in Nederland is een navigatiesysteem voor dagelijks verkeer eigenlijk meer een file ontwijk systeem. Er zit ook intelligentie in, als je ’s middags het systeem aanzet dan wordt gevraagd of je naar huis wilt rijden.

Fileinformatie

Want iedere gebruiker die gebruik maakt van de file informatie kan dit alleen maar doen als ze zelf ook de informatie delen. TomTom heeft van vrijwel elk stukje Nederlandse weg informatie hoe snel op ieder moment van de dag gereden wordt. In totaal komt er 8 Terabyte (TB) aan data binnen. Deze informatie wordt gecombineerd met jouw route / kaart en zo kan je files omzeilen.

Wat je merkt, zeker toen ik op een dinsdag middag van Utrecht centrum naar Haarlem reed (a12-a2-a9) dat TomTom aan de lopende bawordt gend bezig is met het aanbieden van alternatieve routes en op een moment gewoon een paar minuten bezig was iedere keer wat anders te doen. Van a9 toch maar a ring a10, toen toch maar weer naar knooppunt a9/a2 en toen toch maar weer naar de coentunnel toe en daar binnen door naar Haarlem om uiteindelijk bijna in Halfweg stil te staan voor een stoplicht.

Wat mij betreft is dat ook de toegevoegde waarde van een navigatie systeem (naast het navigeren) het omzeilen van de files, afsluitingen en dergelijke. Daarom is het wel van belang dat het systeem snel en consistent met alternatieven omgaat. Dus niet het ene moment links af roept om een paar seconden later rechtsaf te roepen. Dat wekt bij mij irritatie op.

Op de wintersport

Afgelopen wintersport namen we ook de tomtom mee naar Tsjechie. Wat opviel is dat TomTom de kortste weg kiest, zelfs als deze eenĀ  behoorlijk steile weg is die aan de Tsjechische kant niet sneeuwvrij was maar in Oostenrijk wel. Het grappige is dar ik, heel toevallig in de skilift twee mensen hoorde klagen over deze weg. Want het was opvallend, bijna de enige automobilisten die we tegen kwamen waren Nederlanders op deze weg. Het is zeker geen heel gevaarlijke situatie maar hetĀ  is wel iets wat je in je achterhoofd moet houden dat een navigatie systeem niet zalig makend is. Navraag bij TomTom wijst uit dat zij afhankelijk zijn van de informatie van (lokale) overheden met betrekking tot de wegen. Er is niet een mechanisme ingebouwd dat gebruikers een weg kunnen aangeven als gevaarlijk of gevaarlijk onder omstandigheden zoals je wel bijvoorbeeld een flitspaal kunt doorgeven. Door gebruik te maken van deze informatie zou het systeem beter kunnen worden door de meldingen van gebruikers te verwerken.

De kaarten die op het apparaat staat zijn behoorlijk uitgebreid en je komt in Europa eigen geen landen tegen die er niet op staan (kijk voor een complete lijst hier)

Oordeel

Er zijn diverse redenen waarom een navigatie systeem een goed idee is. Ten eerste is er de veiligheid in het verkeer ten opzichte van een smartphone. Ten tweede is het handig om, bij filegevoelige routes te weten waar de bottlenecks zijn zodat je, of een alternatief kunt zoeken of je er gewoon bij neer leggen. Natuurlijk is een gratis app op je smartphone goedkoper (want google maps is gratis) echter vind ik de functionaliteit minder. Bij ons komt het wel eens voor dat de smartphone is ingepikt door een van de kinderen om een spelletje te spelen, op dat moment is een aparte navigatie oplossing natuurlijk ook handig.

De Via 53 kost EUR 199.95 en dat is best een flink bedrag maar het biedt ook waarde voor het geld.