Activeon CS action cam

Review: Activeon CX actioncam – topper!

Thijs had de luxe om de Activeon CX action cam te testen tijdens mtb-ritjes en hij dropte hem ook even in de vijver. En, ondanks zijn valpartij, is hij enthousiast over deze action cam die de concurrentie met Go Pro aan kan.

Het Amerikaanse Activeon is een nieuwe speler op de Europese markt voor actioncams. Ik mocht een zeer compleet pakket van de Activeon CX action camera testen en deed dat, meestal (maar daarover later meer), met veel plezier.

Activeon CX action cam

Een action cam hoort bij actie, sport, uitdaging en plezier. Dat vind ik tenminste. Maar als blogger moet je ook vertellen wat zo’n apparaat ‘onder de motorkap’ heeft, dus laten we daar mee beginnen.

Specificaties Activeon CX

De Activeon CX is uitgerust met een 4-megapixel CMOS-sensor, wat door middel van upscaling 5-megapixel is. De lens met een diafragma van F2.4 bestaat uit zes elementen en bereikt een maximale groothoek van 170 graden. Zoals veel van dit soort actiecamera’s heeft hij een 2″-scherm. Handig is dat de oplaadbare Li-on batterij vervangbaar is. Een vol opgeladen batterij is goed voor 2 uur actie, volgens de specs, maar volgens mij gaat ie langer mee. Hij kan filmen in full HD 1080p bij 30 fps tot 480p bij 60 fps.

Het pakket dat ik ontving was rijk uitgerust, want naast de actioncam zelf, ontving ik de … selfie stick, zes kleuren frontjes en een sd-card. Kortom, alles om gelijk aan de slag te gaan.

Actie op de helm

Als fervente mountainbiker monteerde ik de Activeon op mijn fietshelm en ging op pad. Voor vertrek heb ik de app Activeon geïnstalleerd. Via een dedicated wifi-verbinding die door de action cam wordt opgezet, controleer je de cam met je smartphone. En dat is handig, zeker als de camera op je helm staat. In de app stel je de opname-parameters als resolutie, gezichtsveld, opnamekwaliteit en filters in. Daarbovenop kan je belichting, ISO en witwaarde handmatig instellen.

In onderstaand filmpje een complicatie van een rit op de mountainbike met de camera op mijn helm. Dat ging niet helemaal goed… maar de camera kwam er goed vanaf en legde alles onberispelijk vast (helaas).

Onder water

Natuurlijk wilde ik de camera ook onder water testen, het liefst in een tropisch land waar ik dan twee weken allerlei exotische vissen en schildpadden filmde tijdens mijn vele duiken. Helaas was het budget net niet toereikend en heb ik de camera thuis in de vijver getest en de goudvissen gefilmd. Hiermee toon ik niet aan dat de behuizing tot 60 meter waterproof is, dat moeten we dan maar geloven.

Mijn mening over de Activeon CX

Naar mijn mening is de Activeon CX action cam een topkwaliteit actiecamera. Waarom? De foto- en videokwaliteit is prima, de camera is robuust en eenvoudig in gebruik. In combinatie met de app heb je volledige controle over de camera, vanaf je smartphone, en zijn ook geavanceerde instellingen als witbalans eenvoudig in te stellen. En met een prijs van € 119,99 is dit een geduchte concurrent voor Go Pro. Het enige minpuntje dat ik heb kunnen vinden, is dat de camera lastig uit de behuizing te krijgen is. Maar dat is vast nieuwigheid.

Prijs & beschikbaarheid

Zoals gezegd is de prijs slechts € 119,99. De Activeon CX, en ook zijn grotere broertje de CX gold en vele accessoires, zijn verkrijgbaar in de Activeon webshop, maar ook bij Coolblue.

Tot slot, een dag in het leven van Amsterdam. Geschoten met de timelapse-functie van de Activeon.