Review: TomTom START 50, nuttige aanvulling in de auto!

Enige tijd geleden stond het nieuwtje al op onze website. TomTom kwam met een nieuwe serie navigatiesystemen. De START’s, en terecht kwamen er al snel vragen op onze Facebook in de trant van: ‘waarom zou je nog een navigatiesysteem gebruiken, als je ook je telefoon hebt?!” Dat leek mij een mooie klus voor deze review.

Gemak…

foto (1)dient de mens. En dat biedt de TomTom START voldoende. Ik heb namelijk in mijn Twingo uit 2011 geen ingebouwde carkit, navigatiesysteem of smartphonehouder en wanneer je dan een beetje fatsoenlijk en veilig in het verkeer wilt navigeren is een navigatiesysteem een mooie uitkomst. Ik heb de 5 inch versie getest op aanraden van TomTom, een 6 inch zou wel eens te veel ruimte op mijn voorruit in kunnen nemen. Deze versie paste prima op mijn voorruit, geen last van een blinde vlek en makkelijk bereikbaar. Een minpuntje aan het navigatiesysteem, en volgens mij alle losse navigatiesystemen is toch wel het touchscreen.

Wanneer je de TomTom START los in je handen hebt en dan je bestemming intoetst gaat het aardig, al zit ik er soms wel eens naast. Maar plakt de TomTom al aan je voorruit, dan is het intoetsen van je bestemming toch wel een uitdaging. Maar zoals ik al zei, volgens mij is dat bij ieder los navigatiesysteem een ‘probleem.’

Features

Goed, de meerwaarde van een navigatiesysteem als je en geen ingebouwde variant hebt, en geen smartphone-steun, is snel duidelijk. Echter heeft deze TomTom START  volgens de maker nog andere nuttige features!

  • Levenslange kaartupdates: Deze heb ik tijdens mijn review nog niet nodig gehad! Maar zelfs een nieuwbouwadres van nog geen jaar oud stond in het systeem.
  • Geavanceerde rijbaanaanduiding: De meest nuttige feature ooit! Voor mij zou alleen deze optie genoeg zijn om het navigatiesysteem aan te schaffen. In Nederland komen namelijk steeds vaker gecombineerde afslagen voor, en als je daar voor het eerst rijdt is het net spoorzoeken. Deze functie laat doormiddel van 3d-pijlen precies zien welke baan je moet nemen. Ideaal als je in een druk gebied de weg moet vinden.
  • Routebalk: Altijd handig om flitsers en tankstations in 1 overzicht te zien.
  • Quick Search: Sneller de bestemming vinden dankzij intuïtieve zoekresultaten, dat vond ik nog al meevallen. Misschien omdat ik niet op een intuïtieve plaats van bestemming moest zijn?
  • Mijn Plaatsen: In mijn ogen een overbodige functie, want wanneer je vaker en met regelmaat naar een bestemming rijdt, weet je de weg toch ook zelf te vinden?

Conclusie

Met een adviesprijs van €159,95 is de 5 inch versie die ik testte de middelste van de drie. Prijzig? Ja, het is geen goedkoop apparaat, maar als je bedenkt dat je nooit meer een kaartupdate hoeft te kopen, valt de prijs weer mee. Voor mij, als eigenaar van een auto zonder carkit of navigatiesysteem is het een prima oplossing. Makkelijk in gebruik, snel up and running en bovenal goed in wat hij moet doen, de weg wijzen. Dus, heb je een eigen auto? Of leen je vaak die van iemand anders, maar beschik je niet over een ingebouwd navigatiesysteem, dan is deze nieuwe TomTom START het overwegen waard!

foto (2)

 

[bol_product_links block_id=”bol_551a8addc49d8_selected-products” products=”9200000030323748,9200000031629995,9200000030323754″ name=”tomtom50″ sub_id=”” link_color=”2A2A2A” subtitle_color=”B3B3B3″ pricetype_color=”000000″ price_color=”FFA700″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”9E0B0E” width=”740″ cols=”3″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Related Posts

Review: Netatmo Windmeter

De Netatmo Windmeter is een goede aanvulling op het basisstation en Regenmeter, een must als je geïnteresseerd bent in hyperlokaal weer. Weerliefhebber Arjen testte de Windmeter.