Review: Sony Walkman NWZ-E585 1

Review: Sony Walkman NWZ-E585

Als iemand die geen dag zonder muziek kan vind ik het altijd leuk om een nieuwe MP3-speler te testen. Hoewel de naam MP3-speler de nieuwe lijn Walkmans van Sony te kort doet. De eerste Walkman komt al eind jaren 70 op de markt in de vorm van een draagbare cassettespeler met een koptelefoon. Sony was de uitvinder van deze gadget waar veel jongeren mee opgroeiden in de jaren 80 en 90. We kunnen dus rustig stellen dat Sony een naam heeft hoog te houden op het gebied van draagbare muziekspelers.

MP3 en andere muziekbestanden

Hoewel ik mij voor deze test afvraag of een MP3-speler in deze tijd nog veel toe voegt aan alle apparaten die we tot onze beschikking hebben voor het afspelen van digitale muziekbestanden werd ik toch enthousiast toen ik in de specificaties las dat de NWZ-E585 ook overweg kan met het lossless formaat Flac. Dit is een weliswaar gecomprimeerd bestand maar van veel betere kwaliteit dan MP3-bestanden.  Iets waar muziekliefhebbers zoals ik veel waarde aan hechten. Gecombineerd met de zeer royale opslagcapaciteit van 16 GB zorgt dit voor een draagbare muziekspeler die het testen waard is.

NWZ-E585_std-nchp_b-1

Degelijk en compact

Toen ik het kekke rode apparaatje uit zijn verpakking haalde viel mij meteen op dat het dingetje erg degelijk en massief aanvoelt. De aluminium behuizing ziet er goed uit en voelt aan alsof het tegen een stootje kan. Hij is lekker klein en toch groot genoeg om óók met grote handen de bediening vlot en probleemloos te laten verlopen. De intuïtief te vinden knoppen dragen daar zeker aan bij. De play/pauze-knop met daar omheen de ronde navigatieknop zijn het meest opvallend en worden bijna als vanzelf gevonden door mijn duim. De knop ‘back’ zit links van de navigatieknop en de power off-knop zit rechts daarvan. Aanzetten gaat door een korte druk op een willekeurige toets. Ik zou de back-knop, waarmee je snel een level omhoog of direct naar het home screen gaat, liever aan de rechterkant zien aangezien veel smartphones dat ook hebben en is het dus even wennen dat die op de Sony links zit. Maar het went snel en het geeft ook een beetje de eigenzinnigheid van Sony aan, iets wat ik wel kan waarderen. De volumeknoppen bevinden zich rechts aan de zijkant en daar vind je ook een schuifknopje om de speler te vergrendelen. Handig als die in je zak zit tijdens het sporten. Zo kun je nooit onbedoeld iets aanklikken.

Geluidskwaliteit

Via de USB-aansluiting is het apparaatje snel te laden met muziek en beeldbestanden. De videomogelijkheden heb ik niet getest want het schermpje ziet er best prima uit voor een dergelijk klein en relatief goedkoop apparaat maar video kijken hierop lijkt mij minder geschikt. Bovendien denk ik dat de meeste gebruikers liever hun smartphone gebruiken voor video.

Via de verkenner zijn de (Flac) muziekbestanden heel eenvoudig naar het geheugen van de NWZ-E585 te slepen. De meegeleverde oortjes zijn door hun speciale vorm prima passend en de siliconen dopjes zorgen voor draagcomfort.

Het eerste nummer waar ik naar luisterde is een oud bluesnummer van Etta James,  I’d rather go blind,  in de uitvoering van Beth Hart met Joe Bonamassa op gitaar. Alle kleine gitaarloopjes zijn te horen en op het hoogtepunt waar Bonamassa zijn gitaar de hoogte in stuwt geeft de Sony alles goed weer en is het nergens ‘te veel’. Ook de stem van Beth Hart blijft in het hele nummer goed klinken.

Opvallend is wel dat hetzelfde nummer met mijn eigen Sennheiser-koptelefoon aangesloten op de Sony iets meer natuurlijk klinkt. De meegeleverde oortjes zetten de bas te veel aan, iets wat veel mensen waarschijnlijk wel prettig vinden. De prachtige stem van Norah Jones klinkt goed en Big Freeze, een majestueus nummer van het laatste album van Muse, zing ik keihard mee. Dit nummer is bijna een marteling voor je oren omdat er zoveel te horen valt maar de Sony en de meegeleverde in-ears doen het prima en geven alles goed weer. Hier scoren de oortjes juist extra punten door het extra aanzetten van de bas. In een nummer zoals The weight van The band samen met the Staple Singers waarin 4-stemmig wordt gezongen en het tempo snel verandert is de kans op een foute weergave erg groot. De NWZ-E585 kan het echter prima aan! Het omgevingsgeluid wordt goed onderdrukt waardoor je echt helemaal met je hoofd in de muziek zit. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het bronmateriaal belangrijk is. MP3-tjes van matige kwaliteit klinken hoorbaar slechter dan Flac-bestanden.

Toegevoegde waarde?

Op de vraag of een ”aparte” muziekspeler nog wel zinvol is omdat een smartphone deze taak ook prima kan vervullen is geen eenduidig antwoord mogelijk. Volgens mij kun je bij het reizen per fiets of OV prima uit de voeten met je smartphone, hoewel die waarschijnlijk niet zo goed is als deze Sony in het afspelen van muziek, maar een goede koptelefoon maakt veel goed. Voor actieve mensen is deze kleine en degelijke speler wel erg handig omdat hij weinig ruimte in beslag neemt en tegen een stootje kan. En er is niets prettiger dan een muziekje bij het sporten. Als ik een muziekspeler zou kopen zou deze zeker op mijn verlanglijstje staan. Goede geluidskwaliteit, hoewel die voor een belangrijk deel door de koptelefoon wordt bepaald, veel opslagruimte, klein en stevig en hij kan overweg met meerdere bestandsformaten waaronder het populaire Flac. Tel daarbij op de goede ruisonderdrukking en de makkelijke bediening en je hebt een muziekspeler die ook qua prijs een heel goed alternatief is voor de populaire iPod. Wel is het aan te raden om voor een goede (over ear) koptelefoon te kiezen in plaats van de meegeleverde oortjes. Die maken het geluid naar mijn smaak iets te warm van klank en de lage tonen worden te veel aangezet maar dat is persoonlijk. Over het algemeen klinken ze erg goed voor oordopjes uit deze prijsklasse (edit: 150 euro adviesprijs).