Parrot cargo minidrone Mars

Review: Parrot Mars airborne cargo minidrone

Thijs speelde met de Parrot Mars minidrone. Een drone die is uit te breiden met Lego-steentjes. Hoe beviel ie?

Het was een mooie verrassing die ik enkele weken geleden van Parrot ontving: vier minidrones en de Parrot Zik 3 headphones. De minidrones hebben ieder hun eigen karakteristieken, dus ik bespreek ze in vier aparte reviews, te beginnen met de Parrot Mars minidrone.

Drones en Lego – mooie combi

Parrot Mars cargo minidrone De Parrot Mars airborne cargo drone, zoals hij voluit heet, is een minidrone die compatible is met Lego-bouwstenen. Hierdoor kan je de drone uitbreiden, zoals je zelf wilt. En dat is het unieke aan deze drone.

Vanbinnen zijn alle vliegende minidrones van Parrot hetzelfde. Ze hebben een ingebouwde camera, werken op dezelfde 550 mAh Li-ion batterij en hebben afneembare schilden. De batterij is in 25 minuten opgeladen via de bijgeleverde micro-USB-kabel. Met een volle batterij vlieg je zo’n 10 minuten. Een extra batterijpack is dus geen overbodige luxe. En als je het leuk vindt, mag je ‘m bestickeren. Dat laatste heeft mijn zoon niet gedaan, maar hij heeft de drone wel gepimpt met zijn Lego.

Besturen met je smartphone

Voor de besturing van de drone krijg je geen afstandsbediening. Je doet het met je smartphone via Bluetooth met de nieuwe Parrot Free Flight mini app. Deze app gebruik je voor alle minidrones van Parrot, dus dat is makkelijk.
Eerst zet je de Mars aan (het aan/uit-knopje is best klein) en vervolgens koppel je ‘m in de app. Het duurt wel even voordat de koppeling tot stand is gebracht. In de app kan je kiezen uit drie verschillende besturingen (Normaal/Gevorderd/Joypad).

parrot freeflight mini app joypads parrot freeflight mini app settings

Afhankelijk van je keuze voor het type besturingsmodus bedien je de drone door je smartphone te bewegen (modus Normaal en Gevorderden, de gyroscoop bepaalt de richtingen) of door je duim als joystick te gebruiken (modus Joypad).

Bij de Vlieginstellingen kan je ook de maximale hoogte, hellingshoek, verticale snelheid en draaisnelheid aanpassen. In het begin is het best fijn als hij niet zo snel draait of stijgt.

Vergeleken met de boot en auto minidrones is de besturing van de vliegende Parrot minidrones ingewikkelder. Want naast omhoog/omlaag, links/rechts, vooruit/achteruit en links/rechts draaien, moet je rekening houden met de richting van zijn neus. De verschillende besturingsinstellingen kunnen je helpen, want zo heeft de besturingsmodus Gevorderd de optie om in een keer 90 of 180 graden te draaien.
Maar het vetst zijn natuurlijk de flips! Forward, backward, left en right flips, hij kan het allemaal en zoekt daarna zelf weer zijn balans. Ook is het leuk om de drone vanuit je hand omhoog te gooien, hij start dan automatisch.

Vanuit de app kan je ook de drone filmen met de camera van je smartphone. Dat is zowel leuk, als lastig. Leuk, omdat je de drone dan in actie kunt zien, maar ook lastig om ‘m te volgen en omdat ik mijn vinger nogal eens voor de lens had…
Met deze drone kan je ook een fotootje maken met de camera aan de onderzijde. Verwacht daar niet teveel van, want de resolutie is 640 x 480-pixel.

De Parrot Mars is crashbestendig

Ik ben van nature niet zo handig en de drone eindigde geregeld in een boom of struik. Dat was geen probleem, want de bumpers beschermde de rotoren prima. Het is me slechts een keer ‘gelukt’ om een rotor te verliezen, maar die was intact en zo teruggezet.

Als de batterij bijna leeg is, krijg je een ‘low battery’ waarschuwing op je scherm. Tijd om te landen dus. Doe je dat niet, dan zet de drone zelf de landing in, voordat de batterij leeg is. Mijn tip is om voor een extra batterij te zorgen. Wisselen is eenvoudig en snel geregeld.

Prijs en beschikbaarheid

De Parrot Mars airborne cargo drone is te koop voor de adviesprijs van € 99 . Hij heeft ook nog een broertje genaamd Travis, in zwart/geel uitvoering.

Comments are closed.

Related Posts
Review: JBL E40 BT 8
Lees meer

Review: JBL E40 BT

Je loopt eens door de winkel en denkt: “Misschien moet ik weer eens kijken naar een nieuwe koptelefoon”.…