Review: Nuon E-manager

Early in the year I was asked if I wanted to try the Nuon E manager. This allows you to keep track of how much gas and electricity you use. To see if that was of any use, I’ve been using it for a few months now.

Nuon E-manager is actually a whole system. In the meter cupboard, you attach a sensor to the glass of the electricity meter and the gas meter. There is a box that keeps the data. This box is again wirelessly connected to another box that hangs directly on the router, for the connection to the internet. The data is then sent to Nuon and is then visible via an app and a browser application. Incidentally, Nuon does not link this to your customer data.

 

 

Smart Plugs

Sounds complicated, but it was easy. A mechanic came to install everything. Since there were no sockets in the meter box yet, the technician installed them immediately. Good luck in an accident that was possible, because that is not possible in every meter cupboard. Once installed, it is important to put your devices in a special socket (Smart Plug). You have the choice of a box with six contact points or one with a single contact point. However, these boxes are not cheap. You can let the boxes know with a kind of slide that they belong to a specific location group, rooms. This way you can switch off devices per room and per contact point. That also sounds more complicated than it is.

 

I have my media devices together in a large power strip. With the iOS or Android app, you can turn everything on and off individually or all at once. This can also be done remotely (ie 3G), for which you will receive login details. You first see the overview with consumption for all devices, if you press a ‘block’, you can view a device separately and switch it off.

 

Practical use

Practically, it has helped me to see which devices use a lot in standby, and I now turn them off separately faster. For the rest, it hasn’t changed my usage that much. You still want to watch TV, watch a movie via the media player or just on the Wii. You’re not going to leave that for a few cents of electricity.

What you can see in addition to the devices separately is your total power consumption and that has opened a few eyes. Things like the oven, kettle and dishwasher cost a lot of electricity. And although you just need it, you can certainly use a dishwasher more efficiently.

Awareness

My gas meter was not suitable for the Nuon E manager. Still, I started to think about all the things that require gas, especially the boiler. I had a very simple Honeywell thermostat, not at all convenient, and via Marktplaats we (I live together) have a thermostat that regularly adjusts the temperature. You no longer have to think about lowering the temperature in the evening. And that makes a difference. Although I can still see it on the energy bill, because it will of course only come at the end of the year, I expect it to be down. You can also solve this by purchasing a special thermostat from Nuon, which you can then link to the E-manager.

Do it or not?

Dus wat heb je nou concreet aan die Nuon E-manager? Het kost namelijk geld. Als je alleen of misschien met zijn twee woont, dan is de kostenbesparing minimaal, zeker als je allebei veel werkt en dus toch al minimaal verbruikt. Heb je een gezin, dan is het superhandig om je energieschema’s em dergelijke goed te kunnen beheren door de gegevens die je hiermee krijgt en de mogelijkheden om apparaten te beheren. Dan kan het ineens heel veel kosten besparen. Een paar minuten douchen zie je meteen terug, en dat tikt hard aan soms. Dus een minuutje minder lang zie je meteen ook terug. Voor mij is het nut dus vooral die bewustwording van verbruik en kosten, en besparingen. Maar het zou voor Nuon- klanten veel goedkoper moeten zijn dan het nu is; je krijgt 50 euro korting als klant. Nieuwe klanten krijgen het basispakket t.w.v. 199 euro gratis bij hun aansluiting.

Kosta?

De E-manager is ook compatible met diverse andere aanbieders van elektriciteit en gas. Prijzen: basispakket (met het kastje voor de meterkast en het kastje voor aan de router, plus materiaal en handleidingen) kost 199 euro, 149 voor klanten, en nog eens 2,95 per maand zolang je gebruikt maakt van de E-manager. De enkele stekkerdoos kost 29.95 en de grote 49,95. De thermostaat is te koop voor 129 euro en een mannetje voor installatie is tot 31 augustus te regelen voor 49 euro (daarna 99).

Had ik al gezegd dat het een boel geld is? Ik ben niet van het rekenen, maar heeft iemand al uitgerekend hoe lang het duurt voordat je dit er met een minimale besparing uit hebt?

Ik ben heel erg benieuwd naar jouw ervaring/mening met dit soort slimme oplossingen. Vertel me erover in de reacties!

4 comments
  1. Ik vind het een goede ontwikkeling, die slimme meters. Wil wel dat er door de wet duidelijk gedefinieerd wordt wat je met alle data en inzicht mag doen, waarbij het individu voornamelijk tegen de overheid moet worden beschermd. Warmte is wat mij betreft nl. een basis recht. Ik wil geen minority report achtige toestanden waarbij electriciteitsgebruik wordt gebruikt als tool om te kijken wie of wat je bent en of je in een profiel (bijv. van terrorist) valt…

  2. Toevallig had Dave het er laatst ook over, maar aangezien wij in Duitsland wonen, verdient Nuon geen geld meer aan ons. Hier kost zo’n apparaatje ongeveer 80 euro en verder geen gedoe. Volgens mij zit er verder geen abonnement aan vast.

  3. Ik ben al een tijdje tevreden gebruiker van de Nuon E-Manager, en heb straks 2 stekkerdozen. Deze zijn wel schreeuwend duur, maar zullen straks zeker besparing opleveren. Ergens op internet las ik dat de besparing is te linken aan wat je zelf per jaar gebruikt, en dat de besparing niet in het algemeen te bepalen is. Voorlopig krijg ik elk jaar nog geld terug dus wat mij betreft, Lang Leve de E-Manager, en Nuon? Doe eens wat aan de schandalige smartplug prijzen!

    1. Ik ben ook al tijdje gebruiker van de nuon e-manager maar helaas niet een tevreden gebruiker,heb constant verbindingsproblemen tussen gateway en meterlezer waardoor de metingen steeds weer worden afgebroken.
      Heb al tig x contact gehad met de servicedesk maar zelfde problemen komen steeds weer terug.
      Zijn er meer gebruikers met dit zelfde probleem?

Comments are closed.

Related Posts