Review: Nest Cam 1

Review: Nest Cam

De Nest Cam is een beveiligingscamera die samenwerkt met onder andere Nest Protect. Mike installeerde de Nest Cam in zijn woonkamer en ging met app en meldingen aan de slag. Wordt alles er nou beter van of kun je beter zorgen voor goede sloten en goede brandbeveiliging?

Nest biedt nu naast een thermostaat en een rookmelder ook een camera aan. De Nest Cam is het 1e product van Nest dat voortvloeit uit de overname van Dropcam vorig jaar.

IMG_7443

Nest profileert de camera als meer dan alleen voor security, maar ook als optie om bijvoorbeeld leuke spontane gebeurtenissen te kunnen terugkijken of te zien of kinderen nog slapen.

IMG_7445

Verpakking en installatie Nest Cam

Nest heeft een geheel eigen verpakkingsstijl, een strakke kartonnen box met daarin keurig alle componenten. De verpakking van de Cam is dan ook geheel in stijl met de rest. De camera voelt opmerkelijk zwaar aan, dit komt door magnetische voet die eronder zit. Naast de camera zit er ook een lange usb-kabel bij, die uitsluitend dient voor de stroomvoorziening, de camera verbindt via wifi. Het is wel een beetje opvallend dat er bij een zwarte camera een witte usb-kabel geleverd wordt. Als je reeds een account hebt bij Nest en de app op je telefoon of tablet is de installatie een eitje. Met behulp van de QR-code op de achterzijde is de camera zo toegevoegd. Hebben die QR-codes nog ergens nut voor.

Kijken met de Cam

Je kunt de cam direct benaderen via de app of de site om live mee te kijken en luisteren. Het beeld is erg scherp en de camera biedt een kijkhoek van 130 graden. Het streamen is beveiligd en gebeurd standaard in 720p, maar is ook om te zetten naar 1080p. Die laatste optie kost natuurlijk wel meer bandbreedte. Mocht je de behoefte voelen, via de app kun je ook spreken naar de cam. Dat kan wellicht handig zijn als je je huisdier terecht wilt wijzen.

Notificaties instellen voor Nest Cam

Naast het live meekijken, kan de Nest Cam ook de boel voor je in de gaten houden, hij is te triggeren op beweging of geluid. Van alle activiteiten wordt vervolgens een video gemaakt die je via de app of online terug kunt kijken. Van iedere activiteiten kun je desgewenst ook een alert krijgen, op het moment dat je ‘m continu aan hebt staan in een gewoon huishouden word je op een gegeven moment helemaal gestoord van alle notificatie-pingetjes (alle devices met de app krijgen de push).

Screenshot_2015-09-02-19-37-15 Screenshot_2015-09-02-19-37-54 Screenshot_2015-09-02-19-38-17

De app is eenvoudig in gebruik en zit redelijk logisch in elkaar. Vreemd is wel dat je opgenomen video’s alleen maar in de timeline kan zien en niet fullscreen. Dat laatste kan alleen maar via de website.

Op het moment dat je de Nest Cam combineert met de Nest Protect zal de Cam ook automatisch gaan opnemen als de Protect onraad detecteert, zodat je op afstand kan zien waar de brand is. Moet de camera daar natuurlijk wel net op gericht zijn.

Nest Cam is best duur

De Nest Cam is mooi, met veel functies, maar die functionaliteit komt wel tegen een prijs. De Cam zelf koop je voor 199 euro, maar het opnemen kost je dan nog eens 10 euro per maand extra. Voor wat het doet vind ik de Nest Cam stevig aan de prijs, zeker als je de maandelijkse kosten voor de toegevoegde waardes (en die zijn eigenlijk wel redelijk essentieel) er bij optelt.

Kopen?

Je kunt de Nest Cam (en andere Nest-producten) aanschaffen bij onder andere dixons, iCentre.nl of Coolblue.