fbpx

Wie op  de fiets wel eens met navigatie heeft gewerkt is gewend aan kleine schermpjes die zeker in de zon moeilijk leesbaar zijn.De navigatie die in de auto goed werkt, werkt op de fiets (met een kleiner scherm) voor mij in ieder geval minder goed. SmartHalo heeft een nieuwe manier van navigatie ontwikkeld die zonder (zichtbare) kaart werkt. Ik testte dit nieuwe gadget.

SmartHalo in de verpakking

Meer dan navigatie

SmartHalo is meer dan navigatie alleen. Het is ook een alarm, een fietslamp, een assistent en een fitness tracker. Maar het belangrijkste is natuurlijk de navigatie. Het apparaat geeft door middel van duidelijke kleursignalen aan welke kant ik op moet.

We moeten duidelijk rechts af

Installatie

De installatie is redelijk eenvoudig. Omdat het op ieder stuur  moet passen worden verschillende hulpstukken meegeleverd waarmee op dunnere en dikkere stuurstangen de SmartHalo zou moeten passen. Zoals je kunt zien word er een redelijke hoeveelheid spullen meegeleverd. In de plastic zakjes zitten de materialen om het apparaat op het stuur te bevestigen.  In het midden zie de kartonnen hulpjes om de juiste afstand te bepalen.

Alle onderdelen van de SmartHalo

Je maakt de twee bevestigingsdelen onder en boven vast om het stuur waarbij de kartonnen hulpjes de afstand bepalen en hoeveel tussen ringen er bij moeten om het goed vast te maken. Je moet ook de app downloaden op je mobiele telefoon (iOS en Android) om de  connectie  te maken met SmartHalo en de instellingen aan te passen.

Deze helpt je ook om het apparaat te monteren.

Op mijn eigen mountainbike was het toch even uitzoeken hoe het past omdat het stuur niet recht is maar in het midden een kleine knik heeft. Als je dit ook hebt kan het zijn dat de installatie iets minder makkelijk gaat en de SmartHalo ook iets minder goed  past. Echter lukt het wel.Je ziet een kleine kier zitten aan de rechterkant.

Het updaten van de firmware gaf wat problemen maar  na een update van mijn Android telefoon ging het wel goed.

De SmartHalo heeft een alarm en een beveiliging zodat deze in principe er ook niet meer af hoeft. Tenzij deze opnieuw moet worden opgeladen. De beveiliging is een ‘sleutel’ met een NFC chip die het ontgrendel mechanisme activeert waardoor het verwijderd kan worden. Deze sleutel kan je aan je sleutelbos hangen.

SmartHalo gemonteerd op de fiets

Opladen

Het opladen duurt ongeveer een uur of vier. Omdat de SmartHalo op de fiets blijft zitten is het batterij gebruik geoptimaliseerd. In principe kan je een week of drie de SmartHalo laten zitten voordat deze weer moet worden opgeladen. Dit natuurlijk bij normaal gebruik.

 Functionaliteit

Navigatie is de hoofdfunctionaliteit. Je kunt met de app een route kiezen. Er wordt een voorstel gedaan voor de route en alternatieve routes. Je kunt echter niet zelf een tussenpunt kiezen op dit moment of zelf de route aanpassen. Het gele driehoekje aan het einde geeft een trap aan (waar je niet op kunt fietsen).

Naast de navigatie turn by turn komt er nog een kompas mode. Hier is al vanaf 2016 sprake van dat het in een nieuwe versie van de app beschikbaar komt. De navigatie laat alleen zien als je iets (op korte termijn) moet doen zoals links afslaan of zoiets. Anders is het gewoon zwart.

Het licht gaat automatisch aan (als je dat in de app selecteert) bij schemering en bij beweging detectie. Je kunt dus de fiets in de schuur laten staan zonder dat ’s avonds het licht aangaat en de batterij leeg loopt. Als je twee keer op het oppervlak tikt zet je het licht ook aan.

Het licht kan bij schermer automatisch aangaan in combinatie met beweging detectie

Het alarm wat je kunt instellen heeft een volume van ongeveer 80 decibel.  Als de connectie verbroken wordt en je  hebt het alarm aanstaan gaat dit af. Je kunt het alarm afzetten door de verbinding via Bluetooth te  maken of de code in te typen. De code is een morse achtige code bestaand uit korte en lange taps op de Smarthalo.

De assistent laat door middel van een kleurige dot zien dat je een SMS en telefoontje ktijgt. Want, je smartphone die heb je natuurijk in je binnenzak.

De fitness functionaliteit geeft, als je je persoonlijke gegevens hebt ingevoerd, een overzicht van afstand, snelheid en calorie verbruik. Er wordt geen gebruik gemaakt van hartslag en de gegevens zijn alleen zichtbaar in de app. Dit is wat mij betreft de functie die weinig toevoegt.

Oordeel

De SmartHalo is een nieuwe manier van navigeren. Als je gewend bent aan de manier van richting aangeven dan kan je via de  z.g. turn-by-turn navigatie je  bestemming bereiken. Wat echt een functie is die waarde toevoegt is de mogelijkheid om je eigen route te kiezen.  Het is zeker even wennen aan de manier waarop de navigatie de richting aangeeft, zeker bij een weg / ventweg is het soms moeilijk om te zien waar je in moet.

Het apparaat is goed afgewerkt en de installatie is in principe probleemloos. In mijn geval had ik een uitdaging ivm met mijn stuur en ook geen ruimte om het apparaat ergens anders te monteren. Omdat het apparaat blijft zitten op het stuur is dit in principe geen probleem. De sleutel om het los te maken (NFC) is soms wat omhandig, zeker in de combinatie met mijn stuur.

Omdat het geen snelheid, afstand of andere zaken weergeeft is het meer een navigatie systeem voor de recreatieve fietser, minder voor de mountain biker of racefietser. Het alarm en verlichting zijn handige functies. Het is te hopen dat de ontbrekende functionaliteit zoals eigen routes snel wordt toegevoegd.

Als je de SmartHalo overweegt, kijk dan goed of je stuur er geschikt voor is.  Met een prijs van EUR 169 bij bijvoorbeeld Coolblue heb je voor weinig geld een navigatie systeem / alarm / licht op de fiets.