fbpx

In de  Amsterdam Arena toonde Nissan de nieuwe LEAF, de elektrische  auto van Nissan. Waarom in de Arena? Wat heeft dat met auto’s of zelfs elektriciteit te maken? Nou, meer dan je denkt.

Maar laten we beginnen met de LEAF, dit is al de tweede versie van de LEAF en heeft tot nu toe niet teleurgesteld.

voor de oplettende lezer: dit is inderdaad een model met het stuur aan de rechterkant

Maar wat kan die Leaf nou eigenlijk? Gelukkig had Nissan een presentatie over de auto. Wat bijzonder is, je kunt (desgewenst) de auto bedienen met een pedaal (gelukkig is het tweede pedaal er nog steeds). Je kunt dus altijd terug naar een twee pedaal bediening.

Ook de ProPilot (een optie o.a. standaard op Tekna modellen) is een mooie innovatie voor driving assistence technology.  Wil je meer weten over de auto, kijk dan naar de slides hieronder.

De auto ziet er ook wel kek uit, zonder een heel uitgesproken uiterlijk te hebben.

dig
dav

Maar wat heeft Nissan nou met de Arena te maken? Nou, er komt een 3 MW batterij opslag onder de Arena die volledig uit z.g. second life batterijen bestaat uit de bestaande Nissan Leafs, aangevuld met batterijen van Nissan voor test en ontwikkel doeleinden.

Een second life batterij is een batterij die niet meer geschikt is voor het gebruik in een auto (piekbelasting) maar nog wel kan worden gebruikt om energie op te slaan. De Arena is een multi-functioneel stadion (met dank aan youp) met een dak voorzien van zonnepanelen. In de toekomst kan je zelfs vanuit de batterijen van Leafs de stoelverwarming in de Arena verwarming. Warm zitten dankzij jouw eigen auto, dat is toch ideaal 🙂

Als je meer wilt weten, over de innovatieve plannen voor de Arena, kijk dan maar eens naar de presentatie op slideshare. Je ziet dat de Arena innovatief bezig is met een duidelijk duurzaam imago. Hulde daarvoor.

Rijden in de Nissan Leaf?

Een logische vraag is: hoe beviel het rijden in de Leaf? Laat dat nou het enige zijn wat we niet gedaan hebben. Maar ik twijfel er niet aan of dat in de toekomst gaat gebeuren.