Hoe werkt een zoekwoordenonderzoek precies?

Als ondernemer met een website heb je vast wel eens gehoord van SEO en het daarbij horende zoekwoordenonderzoek. Het is voor je website belangrijk om te weten welke zoekwoorden waardevol zijn, omdat je vanaf daar verder kan met het optimaliseren van jouw website. Maar hoe voer je dan zo’n zoekwoordenonderzoek uit?

Wat is een zoekwoord?

Om te beginnen, is het belangrijk om een goed begrip te hebben van wat een zoekwoord precies is. Waar zoek je op als je een nieuw bed wil kopen? Waarschijnlijk het woord ‘bed’ of ‘bed kopen’. Dan zijn die zoekwoorden dus belangrijk voor websites die bedden verkopen. Zo werkt het ook voor jou. Als je een marketingbureau hebt, zijn woorden zoals ‘SEO’, ‘online marketing’ en ‘webdesign‘ belangrijk. Dat hangt helemaal af van jouw bedrijf en jouw doelen.

Waarom is zo’n onderzoek belangrijk?

Als ondernemer bouw je een website en hier zet je allemaal teksten op. Als je je van tevoren niet goed bedenkt welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jou, kan het zijn dat je veel minder goed scoort in de zoekresultaten dan wanneer je dit wel doet. Degene die jouw website gebouwd heeft, krijgt vervolgens weer de taak om alles aan te passen. Zeker niet ideaal dus!

Het bepalen van je zoekwoorden

Het is niet zo dat je na moet denken en maar gewoon wat woorden uit moet kiezen die bij je opkomen. Een goede eerste stap bij het bepalen van jouw zoekwoorden, is om zelf te kijken naar wat je belangrijk vindt. Wat zijn dingen waar jouw bedrijf écht in uitblinkt en wat zijn dingen waar je echt op gevonden wil worden? Wat zijn je unique selling points? Kijk niet alleen naar de logische keuzes, maar kies vooral dingen die je belangrijk vindt. Op die manier word je veel sneller goed vindbaar op die woorden, omdat jouw bedrijf daarin uitblinkt.

Google helpt je zelf al een handje als het gaat om populaire zoekwoorden. Wanneer je een zoekwoord intypt in de zoekbalk, geeft Google zelf al suggesties. Dit zijn dingen waar vaak op gezocht wordt. Neem dit dus zeker mee in je onderzoek. Ook als je zoekt en je een beetje omlaag scrolt, zie je suggesties voor gerelateerde zoektermen. Aarzel niet om hier zeker gebruik van te maken! Verder zijn er nog genoeg andere programma’s en websites te bedenken die jou kunnen helpen bij het bedenken van jouw zoekwoorden, maar als het goed is kom je met deze tips al een heel eind.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Related Posts
Lees meer

Duurzame energie

De ellenlange discussies van de EU top rondom de CO2-uitstoot en het broeikaseffect – met als gevolg klimaatverandering…