Review: Nooit meer de weg kwijt met Garmin Edge 1000

Met het mooie weer is het aanlokkelijk om een stukje te gaan fietsen. Ben je in een buurt die je niet kent, wil je een op plek komen waar je normaal niet zo snel komt of wil je bijhouden hoe hard of hoe ver je gaat dan is een navigatiesysteem voor op de fiets misschien iets voor jou. Garmin heeft een tijdje terug de de Edge 1000 geïntroduceerd, het topmodel voor fietsnavigatie.

Is Garmin de weg kwijt?

Nee, navigatie is navigatie en of je het nu op een boot doet, in de auto, lopend/rennend of in dit geval  op de fiets, het is Garmin  eigenlijk om het even. Ze hebben natuurlijk een rijke historie op dit gebied, net zoals TomTom en Mio. De smartphone heeft er voor gezorgd dat de markt voor aparte devices voor navigatie onder druk staat. Je smartphone biedt die functionaliteit ook en als je die eenmaal hebt aangeschaft, met Nokia HERE, Google Maps of Apple ook nog gratis.

Wind, regen en zon

Fietsen in Nederland wil niet altijd zeggen dat het stralend weer is. Wind en regen komen vaak voor en dat stelt eisen aan het toestel, o.a. waterdichtheid. Een fietscomputer die je alleen kunt gebruiken bij goed weer is natuurlijk niet handig. Gelukkig is de Edge 1000 IPX7 waterdicht (binnen- en buitengebruik met regen, sneeuw en incidenteel waterspatten).

Het toestel

Aan de linkerkant, bij (1) zit de aan/uit-knop. De afmeting van het beeldscherm van de Edge is 3″ (diagonaal). garmin displayOnderop zitten twee fysieke knoppen, de linkse (2) is om een nieuwe ‘lap’ of ronde te noteren. De knop (3) rechts start of stopt de timer.  Aan de achterkant zit de micro-USB aansluiting en onderop de mogelijkheid om een microSD-kaart te plaatsen. Het scherm is natuurlijk een touchscherm waar je de keuzes op maakt en bevestigt. Bovenaan het scherm zie je naast de batterij-indicator nog een aantal symbolen, dit zijn de optionele accessoires die je erbij kunt kopen.

Bevestiging

De Edge 1000 wordt geleverd met een bevestigingsmogelijkheid op het stuur. Je kunt eenvoudig de houder op het stuur bevestigen door de imbusbout (sleuteltje niet meegeleverd) los te schroeven en op het stuur te zetten. Het toestel zelf draai je met een 90 graden-beweging (met de klok mee) vast op het stuur. Daarnaast wordt nog een tweede set meegeleverd die met elastiekjes wordt vastgezet in plaats van met inbusboutje, zoals de voorsteun waar ik net over had.

Dat is op zich wel slim van Garmin, het kan zijn dat de voorsteun op de een of andere manier niet past en dan heb je nog een alternatief. Voor mensen met twee racefietsen betekend dit dat je niet in de buidel hoeft te tasten voor een extra voorsteun (die trouwens €39 kost).  garmin op voorsteun

Opladen

Het opladen van de Edge 1000 duurt ongeveer een uur of 4 om helemaal opgeladen te worden. In totaal kan je 15 uur rijden op een volledig opgeladen Edge. Opladen gaat door het toestel via micro-USB aan PC of andere USB-oplader aan te sluiten.

Optionele accessoires

Natuurlijk zijn er optionele accessoires zoals bijvoorbeeld een cadans-sensor. Als je dit niet kent: hiermee kan je de de cadans van het trappen meten. Er worden twee sensoren gemonteerd, een op het frame en een op het pedaal en deze registreren het aantal omwentelingen. Dit kan nog worden gecombineerd met een aparte snelheidsmeter (die op basis van het aantal omwentelingen van het wiel de snelheid meet) of, als overtreffende trap de Vector-pedalen die kracht op de pedalen (links en rechts meet). Voor dit laatste stukje technologie moet de beurs echt open, de verkoopprijs ligt op € 1549.

Hoe werkt de Edge?

Iedere systeem heeft een principe en bij de Edge is het principe dat je een aantal activiteitenprofielen hebt die je kunt selecteren. Aan deze profielen zijn een aantal instellingen gekoppeld, zoals de manier van navigeren (bijvoorbeeld minimale afstand), het type activiteit (bijvoorbeeld wegwielrennen, tourfietsen, wandelen of zelfs autorijden).  Binnen dat profiel voer je de activiteit uit.

De Edge is snel op de houder te klikken. Aan de zijkant zet je het toestel aan en je selecteert de optie die je wilt doen. Wil je gewoon een rit maken dan kies je voor Rit en drukt daarna op de Start Timer-knop. Op dat moment, en mits de satellieten gevonden zijn, wordt je rit opgeslagen.

Natuurlijk biedt de Edge 1000 turn-by-turn navigatie van A naar B. Daarnaast, net zo als bijvoorbeeld de Mio een keuze uit drie routes die je kunt rijden. Ook de mogelijkheid om tegen jezelf te racen zit in het toestel. Daarnaast nog een hele reeks met andere functionaliteiten die je verwacht op een toestel van deze kwaliteit. Door te koppelen met je smartphone en de bijbehorende app kun je live gevolgd worden in je training.

Leesbaarheid

Een van de meest belangrijke dingen is de leesbaarheid van het scherm tijdens felle zon of regen. Daarnaast de kwaliteit van navigatie: hoe makkelijk kun je de navigatie volgen. Fietsnavigatie is anders dan autonavigatie, het feit dat je buiten rijdt en de omstandigheden die niet altijd optimaal zijn (zon/ regen) maken dit een echt breekpunt.

Gelukkig is de Edge redelijk goed af te lezen, ook in slecht weer. De navigatie is wat onduidelijk, als je naar een bekend of recent gevonden punt gaat wordt na selecteren een afstand getoond. Dit is niet noodzakelijk de afstand die je gaat afleggen, maar de afstand in een rechte lijn gemeten op de kaart.

Ook wanneer je, om welke reden dan ook afwijkt van de route kan een punt van irritatie ontstaan. Als het apparaat maar blijft doorgaan dat je toch echt terug moet gaan of de route niet wil aanpassen aan blijkbaar een nieuwe route, is dat wat mij betreft een groot minpunt. Een navigatiesysteem moet slim zijn en op een gegeven moment de nieuwe route accepteren, de Garmin blijft nog even piepen dat je toch echt terug moet, maar op een gegeven moment wordt de route toch wel herberekend.

Uploaden

Natuurlijk is het mogelijk om data te uploaden van het device naar Garmin Connect, het platform waarop alle data wordt verzameld. Daar is echter wel iets vreemds mee aan de hand, de instellingen die ik op mijn Edge 1000 heb gemaakt lijken niet overgenomen te worden op het platform. Denk hierbij aan zaken als lengte, gewicht, instellingen met betrekking tot afstand en snelheid (km vs. mi). Ook de site Garmin Connect moet je even omzetten naar het metrische stelsel, omdat standaard staat op de Amerikaanse instellingen (lbs, ft). Op het toestel zelf staat het wel goed ingesteld, de juiste waarden en het juiste stelsel.
Door te koppeling te maken met je smartphone met de Garmin Connect Mobile app worden de ritten automatisch geüpload. Alternatief is het om de Edge via USB aan de PC te koppelen. Zo kan je ook koersen downloaden op je toestel om er tegen te racen.

Oordeel

De Egde 1000 is een mooi navigatiesysteem met goede bevestigingsmogelijkheid voor op de fiets en waarbij je (letterlijk) met een handomdraai het toestel vastklikt.
Bij een toestel met zoveel mogelijkheden betaalt de investering in tijd om de gebruikshandleiding te lezen zich dubbel en dwars uit in gebruiksplezier. Wil je echt optimaal gebruik maken moet je toch wel het een en ander regelen qua instellingen, apps enzovoort. Na enige tijd gebruiken heb je een aantal routes en segmenten gereden en misschien workouts gedefinieerd en kan je echt plezier halen uit het toestel. Het toestel kan veel, dat is zeker.
Door de relatief hoge prijsstelling van € 579,00 is dit wel een toestel voor de echte wielrenliefhebber die ook de tijd wil investeren om het toestel te leren kennen en gebruiken.

Garmin Edge 1000 Adviesprijs (zonder sensoren) adviesprijs  € 579,00 (maar inmiddels goedkoper te verkrijgen). Verkrijgbaar online in de Garmin-shop en o.a. Futurumshop.

Related Posts
Lees meer

Review: JBL E40 BT

Je loopt eens door de winkel en denkt: “Misschien moet ik weer eens kijken naar een nieuwe koptelefoon”.…