fbpx

Het toekomstbeeld voor 2015 werd tientallen jaren geleden nog gekscherend gekenmerkt door vliegende auto’s en robotledematen. Nu we daadwerkelijk in 2015 zijn aangeland, blijken we niet eens zo ver van dat beeld vandaan te zijn, met Nike’s zelf-strikkende sneakers en compacte, betaalbare 3D-printers. Wearables, zoals activiteitentrackers, de nieuwe Apple Watch en zelfs ringen als een verlengstuk van je smartphone, zijn heel normaal en worden niet meer alleen in de sportschool of bij het hardlopen gedragen. Draagbare technologie is eigenlijk al heel gewoon. Dan rijst de vraag: wat is de volgende stap?

De Spider Dress van Anouk Wipprecht

De Nederlandse ontwerpster Anouk Wipprecht geeft antwoord op die vraag. Haar achtergrond in Interaction Design en Articifial Intelligence hebben haar gemaakt tot een fashiontech ontwerpster die wearables een stap verder brengt. Ze deinst niet terug voor het gebruik van aparte technieken en richt zich op de interactie tussen mens en kleding. Haar nieuwste Spider Dress bijvoorbeeld, reageert met haar spinachtige poten op de omgeving en beschermt hierbij de draagster. De Spider Dress voelt aan wanneer iemand de draagster benadert en op welke manier dat gebeurt. Spinnenpoten aan de kraag van de jurk reageren hierop met 12 verschillende bewegingen, zoals de zeldzame ‘Wiggle’ en de uitnodigende ‘Ninja’. De jurk, die volledig is gemaakt van 3D-geprint nylon, gebruik de Intel Edison microcomputer voor het aansturen van de technologie. Omdat deze complete computer niet groter is dan een postzegel, zijn de mogelijkheden eindeloos.

De volgende stap

Maar wat is de volgende stap? Inmiddels zijn microcomputers zelfs nog kleiner geworden (zoals de onlangs geïntroduceerde Intel Curie). Daarmee opent zich een zee aan technologische mogelijkheden voor fashiontech. Maar zijn wij daar klaar voor? Anouk legt uit dat er nog een lange weg te gaan is voordat fashiontech daadwerkelijk wordt ‘gebruikt’ in plaats van alleen bekeken.

“Mode en technologie moeten meer naar elkaar groeien en samenwerken. De stereotypes van de vrouwen in de mode tegenover de mannen in de technologie moeten worden doorbroken. Dat is al langzaam aan het veranderen. Kijk naar mijn samenwerking met Intel: 10 jaar geleden was een dergelijke samenwerking nooit tot stand gekomen. Ik heb contact gehad met verschillende technologiebedrijven maar Intel is het meest vernieuwend, heeft de beste technologie en ziet ook kansen in de mode-industrie”.

Als Artist in Residence bij Intel heeft de ontwerpster het ‘tech nerd wereldje’ soms flink opgeschrikt met haar verrassende verschijning en ideeën over mode, “maar na een klein jaar lopen de mannen op het Intel-kantoor nu soms rond met sjaal als accessoire!”, lacht ze.

Haute couture of realiteit

“Als ik geen grenzen of beperkingen had, zou ik een second skin bodysuit ontwerpen die volledig ‘sensorisch’ is. Het pak zou precies meten welke spieren jij aanspant en hoe jouw zenuwen worden geprikkeld. Maar daar is nog niet iedereen klaar voor. De technologie is al een eind op weg, maar de samenleving moet nog kennis maken met deze nieuwe kleding en ontdekken wat je allemaal mee kan. Daarnaast zijn er nog drie ontwikkelingen waarop ik wacht. Washability: je eigen fashiontech kledingstukken kunnen wassen, energizing: de technologie in de kleding moeiteloos kunnen opladen, en het zelf kunnen onderhouden van fashiontech kleding”.

Tot die tijd blijft Anouk designs zoals haar Spider Dress, Synapse en Smoke Dress ontwerpen als haute couture en kunststukken. Zij hoopt op die manier mensen te inspireren om fashiontech verder te ontwikkelen als de mode van de toekomst.

 

Deze blogpost is geschreven door Suzanne Stal in opdracht van Intel Nederland.

Suzanne_StalMode en lifestyle redacteur. Schrijft over de nieuwste trends, ontwikkelingen en mogelijkheden van mode en alles wat hiermee te maken heeft. Schrijft dagelijks artikelen over modetrends voor Creatorsofdesire.com.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*