Review: Misfit Shine 2 fitness tracker 1

Review: Misfit Shine 2 fitness tracker

Annelies maakt een serie over activity en fitness trackers. Niet makkelijk, want er zijn er veel en ze doen het allemaal net even anders. In deze eerste blogpost: Misfit Shine 2. Waarom zou je deze aanschaffen?

In een serie ga ik een aantal fitness/activity trackers reviewen in verschillende prijsklasses en met verschillende functies. Ik wil erachter komen welke tracker je nou wanneer koopt. Er zijn er zoveel op de markt en je wordt aan alle kant met marketing doodgegooid om maar zo’n bandje rond je pols te dragen. Maar wanneer draag je dat bandje en raak je er niet op uitgekeken? Bij elke tracker die ik testte had ik verschillende gedachtes en verschillende redenen ontdekt om het bandje wel of niet te dragen. Ik deel ze in deze serie, zodat je hopelijk aan het eind zelf een goede keuze kunt maken.

Eerder al vergeleek ik enkele smartwatches en fitness trackers met elkaar in een column waarin ik de toegevoegde waarde van een smartwatch besprak. Hierbij ging ik vooral in op de functies ervan. Nu doe ik dat net even anders. De volgende trackers komen in de komende blogposts aan bod:

• Misfit Shine 2
  • Pebble Time
  • Samsung Gear Fit 2
  • Garmin Vivosmart HR+
  • Garmin Vivomove
  • Fitbit Charge 2
  • TomTom Touch

Misfit Shine 2

In deze blogpost mijn ervaringen met de Misfit Shine 2. Een mooie ronde tracker, die in verschillende kleuren is te krijgen. Is ook heel geschikt voor de vrouwelijke dunne pols!! Er zitten 12 lichtjes in, die oplichten als je het oppervlak aantikt. Als functie kun je daarmee zien hoe laat het is (plusminus een paar minuten) en hoeveel punten je dag hebt gehaald. Als het cirkeltje volledig rood is, telt de Misfit het volgende rondje in de kleur oranje verder, daarna geel en dan door naar groen. Maar dan moet je wel echt heel veel bewogen hebben voor je daar bent.

Misfit en Misfit Link

De Misfit komt met apps. De normale Misfit app waarop je kunt zien wat je die dag hebt gedaan en hoeveel punten je daarvoor hebt gekregen, waarop je ook kunt verbinden met je sociale netwerken voor de nodige support en competitiedrang, en een Misfit Link app. Daarmee kun je eventuele slimme apparaten in je huis aansturen. Die functie heb ik verder niet gebruikt, vooral vanwege gebrek aan dat soort apparaten, maar ook omdat dit niet de focus had van mijn test.

Misfit koppelen

De koppeling van de Misfit met mijn Sony Xperia Z5 ging niet helemaal zonder problemen. Het duurde een tijdje voordat de tracker gekoppeld was via de app. Ook in de eerste week erna ondervond ik steeds problemen met de Bluetooth-verbinding. Midden in de nacht werd ik wakker van ronddraaiende blauwe lampjes op de tracker, een teken dat hij probeerde te koppelen. En dat terwijl de tracker in principe niet op gezette tijden koppelt of gekoppeld zou moeten zijn. Tegen de tijd dat ik om een vervangend exemplaar had gevraagd, leek het echter ineens opgelost. Misschien door een software update, geen idee. Gelukkig maar, want ik hou er niet van om zomaar wakker te worden, een aantal keren per nacht. Dan toch liever van het zachte getril dat de Misfit ook produceert als je hem als wekker instelt.

Wat houdt Misfit Shine 2 bij?

De Misfit mag dan een vrij simpel apparaatje zijn, het kan best veel in principe. Wel is het daarbij vrij vervelend dat je het apparaatjes steeds op een ander lichaamsdeel moet dragen. Wil je fietsen bijhouden, dan moet je hem aan je enkel vastmaken. Vind ik zelf best wat gedoe. Als ik dan een kwartiertje naar de stad fiets, dan wordt dat niet geregistreerd, want ik neem de moeite echt niet om de tracker van mijn pols te halen en hem op mijn enkel vast te binden, om hem vervolgens als ik eenmaal ter been ben weer aan mijn pols te klikken. Wandelen en rennen houdt de Misfit ook bij. Alleen meet hij de activiteit als light activity, moderate activity en heavy activity. Dus gewoon een rondje hardlopen kan resulteren in een soorten puntenverdeling tussen die types activiteit. Vond ik zelf niet heel erg leuk, ik wil gewoon het resultaat zien van mijn rondje hardlopen zichzelf.

misfit-shot07-299

De Misfit kan verder net als bijna elke activity tracker ook meldingen van je telefoon doorgeven. En net als bij elke tracker zet ik dat grotendeels uit omdat je anders al snel de hele dag loopt te buzzen aan je pols. Voordeel is wel dat je niet steeds op je watch zit te kijken naar de inhoud van je berichtjes, zoals je dat bij smartwatches wel kunt doen. Je weet alleen dat je berichtjes of andere meldingen hebt op je telefoon.

Zo gaf de Misfit me ook wel rust. Maar tegelijk was ik na een week de interesse voor het bandje wel kwijt. Ik heb mooiere horloges waarop ik de tijd gewoon kan zien en als hij mijn dagelijkse bewegingen eigenlijk maar half bijhoudt, vind ik het nut ervan daarvoor ook wat matig. Geinig vind ik nog wel dat hij slaap bijhoudt. Daarin is de Misfit niet accurater of minder accuraat dan andere trackers of zelfs je telefoon. Hij laat zien welke uren en hoelang je licht sliep en welke uren je diep sliep en wanneer je echt wakker was. Op zich heb ik geen rare dingen daarin ontdekt. Als ik midden in de nacht uit bed kwam, stond dat gewoon genoteerd. Wat hij niet echt bijhield was een dutje tussendoor. Ik heb een tracker getest in deze serie die dat wél keurig kon meten en dan ook nog vroeg van welke kwaliteit mijn slaapje was…

2016-10-17-19-17-40 2016-10-17-19-17-49

Verdere kleinigheidjes: je kunt niet makkelijk je historie van voorbije dagen bekijken. Wel kun je een overzicht van een maand makkelijk terugkijken, maar ik probeerde een dag uit augustus erbij te halen voor de screenshots, maar ik moest dus handmatig zo’n 60 dagen terugbladeren. De app kan dus wel even handiger. Nog wat: als je handmatig een activiteit toevoegt, worden daar geen punten aan toegekend. Meer leuk voor je eigen registratie dus, maar niet voor de punten :(. Ik mis wel echt een fatsoenlijk inzicht, ook met historiek van de activiteiten op zichzelf.

Wanneer is de Shine 2 voor jou?

De Misfit Shine 2 is wél iets voor je als je gewoon wilt bijhouden hoeveel stappen je dagelijks maakt, of als je een vrij specifieke sport beoefent waarbij je het niet erg vindt om de Shine 2 op een bepaalde plaats vast te maken. Hij is waterdicht, dus ook in het zwembad kun je hem dragen. En daar is wat mij betreft meteen het unieke verkoopargument. Want lang niet alle bandjes, en zeker niet de beter betaalbare, kunnen zwemactiviteit bijhouden en dat kan de Misfit Shine 2 dus wel. Als je dan ook nog een heel subtiel bandje wilt, zonder veel toeters en bellen of een schermpje, dan is dit zeker een optie. Ik heb vanwege totaal gebrek aan neiging tot zwemmen niet getest hoe accuraat het zwemmen wordt gemeten. Ik durf dus eigenlijk wel te stellen dat de Misfit Shine 2 alleen iets voor je is als je gewoon een beetje gemotiveerd wilt blijven om elke dag je beweging te halen en het daarnaast wel handig vindt dat je bijvoorbeeld kunt voelen/zien of je meldingen krijgt op je telefoon.

Pluspunten

+ subtiel en vrouwelijk uiterlijk
+ waterdicht