Review: Mio Mivue 388 Dashcam kijkt met je mee 1

Review: Mio Mivue 388 Dashcam kijkt met je mee

Ze zijn bekend uit Rusland, dashcams. Als je afvraagt wat is dat nu weer? Het zijn camera’s voor in je auto die alles opnemen wat je voor je ziet in het verkeer. Zeer populair in Rusland en de reden is simpel, het is daar de bewijslast voor de verzekering. Maar hoe zit dat in Nederland? Hebben we ook dashcams hier en wat doe je ermee?

Door het goedkoper en kleiner worden van digitale camera’s zie je dat deze in steeds meer apparaten worden ingebouwd. Duikbrillen, skibrillen, je kunt het bijna zo gek niet verzinnen of er zit of kan wel een camera worden ingebouwd. De komst van speciale dashcams was vanuit dat perspectief dan ook logisch. We reviewen daarom de Mio Mivue 388.
MiVue388-Front

Hoe gebruik je de Mio Vue?

De camera wordt met een zuignap op het voorruit geplaatst. Omdat de camera een kogelgewricht heeft kan je makkelijk de camera draaien en instellen. Hou een ratio aan tussen grond en lucht van ongeveer 6/4. Zodra de camera aangaat (bijvoorbeeld omdat deze is aangesloten op de oplader) start de opname. Ook in het geval van een bijzondere situatie (aanrijding / g-krachten) hoge snelheid, of een scherpe bocht gaat de camera vanzelf aan. De camera kan aan één stuk door opnemen, de oude opnames worden dan overschreven. Een rit van 30 minuten levert al gauw drie gigabyte aan video-opnames op. De opnames in bijzondere situaties worden in een andere directory weggeschreven.

Meer dan een camera

De Mio Mivue 388 is niet alleen een dashboardcamera, er is ook nog een GPS ingebouwd. Dit houdt in dat de video kan worden voorzien van coördinaten en snelheid. ‘Dus meneer agent, u kunt zien dat ik niet te hard reed’. Ook neemt de Mivue geluid op door middel van de microfoon op de camera. Natuurlijk zijn alle opnamen full HD. Ook signaleert de camera andere camera’s, en dan heel specifiek snelheidscamera’s van de politie.  Als je te hard rijdt in de buurt van de camera dan kan je een piepsignaal krijgen tot je weer onder de toegestane snelheid komt.
MiVue388-back

Mivue Manager

Een mooie tool bij de camera is de Mio Vue Manager die de opnames kan afspelen, zodat je kunt zien wanneer de opname is geweest, waar en zelfs de g-krachten. Natuurlijk valt de opname gelijk te uploaden naar Youtube en Facebook. Maar dat gaat niet zo heel erg snel. Mijn testopnames waren 300 mb groot en hadden en lengte van 3 minuten. Voordat je dat hebt geüpload ben je wel even bezig. Het bestandsformaat van de opnames is trouwens MOV (het formaat van Apple).

Miovue Manager

Mivue in het gebruik

Ik heb een tijdje met de Mivue rondgereden in de auto. Het nadeel is dat je volgens mij de Mivue iedere keer uit de auto moet halen, anders loop je het risico dat deze uit de auto wordt gestolen.  Het automatisch opstarten van de camera is makkelijk, je gaat gewoon rijden en alles wordt opgenomen. Alles? Ja, alles ook wat je in de auto doet. Heftige discussies, te hard en vals meezingen met de radio of CD of het telefoontje met een collega of een klant; alles wordt opgenomen bij de video-opnamen.

Wat heb je er aan?

De Mivue 388 is een mooie en goed uitgevoerde dashcam die goede opnamen maakt en met de software een mooi overzicht geeft van waar je gereden hebt en hoe hard.

Maar de vraag is, waar ga je het voor gebruiken? Nederland is geen Rusland en tot nu heb ik nog geen verhalen gehoord over schadeclaims die zijn ingediend met de video-opnames als bewijs. Maar het kan handig zijn als je kunt laten zien wat er is gebeurd voor en tijdens het ongeluk of aanrijding.  Van de politie mag een dashcam trouwens wel gebruikt worden als het het zicht van de bestuurder niet belemmert. Hou wel rekening dat het niet in alle landen is toegestaan om een dashcam te gebruiken. Onder andere in Oostenrijk en Portugal is het verboden om met een dashcam te rijden.

Dan kan je nog hopen dat je iets bijzonders ziet en dat opneemt, zoals de komeet in Rusland of een ander spectaculaire gebeurtenis, bijvoorbeeld een vliegtuig dat op de snelweg landt. Die kans is toch redelijk klein.

Als je je hele leven in de auto wil vastleggen is de Mivue niet zo geschikt. Met de maximale grootte van 32 GB kan je wel 5 uur opnames maken, maar je zult ze toch snel ervan af moeten halen als je alles wilt bewaren.

Wat overblijft is een heel mooie dashcam waarmee je goed opnames kunt maken van het verkeer. Wat je er vervolgens mee doet? Ja dat is aan jou. Misschien wil je van je zomervakantie de schilderachtige wegen in Frankrijk vastleggen of de kronkelige weggetjes in Oostenrijk. Dan is de dashcam handig en goed in het gebruik.

Prijs: Mio Mivue 388,  €199 onder andere bij Mio.com