fbpx

Ja, je leest het goed. Vanaf een juli van dit jaar  kan je een boete krijgen van 95 EUR voor bellen of appen op de fiets. Eigenlijk is het verbod breder, en gaat het ook over andere elektronische apparaten zoals camera. Reden om dit te doen is de verkeersveiligheid. We weten allemaal dat een mobiel afleidt, of je nou aan het lopen bent, fietsen of scooter rijdt of in een auto rijdt, je mobiel leidt af.

Als een mobiele apparaat in een houder zit, mag dit worden gebruikt voor bijvoorbeeld navigatie. Sceptici kunnen zeggen dat het steeds op je mobiel kijken voor  navigatie  ook een afleiding is, en dat klopt ook. Maar  dat is ook de verantwoordelijkheid van de persoon zelf in combinatie met de aard van de informatie. Een kaart is iets  heel anders dan een bericht of een video. Maar dat betekent dat jij als fietser of je mobiel in je  zak of tas houdt, of een andere oplossing moet vinden. Maar hoewel het voor iedereen geldt is niet voor iedereen het probleem even nijpend.

Gewone fietsers, lycraridders en de elektrische  rijders

Er is een groep fietsers die veel gebruik maakt van navigatiesystemen en dat is het peloton van Lycraridders die op mountainbike of racefiets over de wegen scheuren (ik ben er een van). Veelal maakt die groep al gebruik van een houder om de telefoon op het stuur vast te zetten omdat je nou eenmaal sneller gaat dan een gewone fietser en vaak ook langer op de fiets zit.

Rokform

Nederland is een land van fietsen en fietsers en volgens de Rai – Bovag waren er in Nederland in 2017 22.8 miljoen fietsen waarvan  1.8 miljoen elektrische fietsen. Dit op een bevolking van 17 miljoen mensen. Mensen hebben dus meerdere fietsen, 1.3 gemiddeld. Geen wonder dat voor leveranciers best interessant is om een oplossing voor te vinden.

Installatie

Rokform heeft een aantal standaard cases voor veelvoorkomende (lees verkochte) telefoonmodellen zoals de modellen Apple iPhone, iPad, Samsung Galaxy, en Google Pixel. Als je een andere telefoon hebt, dan kun je de universele adapter op een hoesje plakken, of zoals ik het gedaan heb direct op de telefoon. Het nadeel is bij de telefoon die het meeste gebruik,  de Motorola Z2 Play, dat de hoes aan de achterkant ook de draadloze oplaad unit is. Gelukkig heb ik nog een oude telefoon die ik meestal meeneem als ik ga fietsen. Na het vet vrij maken van de achterkant van mijn mobiele telefoonplak ik de adapter aan de achterkant. Dit verdict natuurlijk wel mobiele telefoon maar nu kan ik heel makkelijk op mijn fiets monteren. Ik heb een aantal fietsen en ik ga hem zowel op m’n mountainbike monteren met een specifieke maand voor mountainbikes en racefietsen alsmede installeren op een gewone fiets met een band die om het stuur wordt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je de universele adapter vastplakt dat je dat in één keer goed doet wat een onvast om te niet meer los! Dat is ook wel nodig omdat het systeem met enige kracht moet worden vastgeklikt zodat de mobiele telefoon goed op de markt bevestigd wordt. Er zit trouwens een hele sterke magneet in de universele adapter zodat deze op een metalen (magnetische) ondergrond kan worden bevestigd.

Het installeren op de mountainbike is een kwestie van het losdraaien van de inbusbout van het afdekplaatje op het stuur. Dit is een standaard maat bout waar bij de verstelbare mount van Rokform wordt geplaatst. er wordt een inbussleutel meegeleverd die natuurlijk past op de mount, Echter had ik voor het losdraaien van de bout die erin zit een kleinere imbus sleutel nodig.

Dekplaat weggehaald, de mount kan worden geplaatst

Het vastschroeven van de mount met de imbussleutel is een fluitje van een cent. Het model wat ik monteer kan scharnieren zodat het je mobiel iets hoger of lager kan zetten, erg handig als er bijvoorbeeld zon op schijnt. Er is ook een model waarbij het mobiel onder een vaste hoek  gemonteerd wordt.

Niet race of mtb sturen

Maar niet iedere fiets is een racefiets of een mountainbike, daarvoor is er ook een standaard aansluiting eenvoudig op de stuurbuis kan worden geklemd. 

Als de stuurbuis erg dun is kan door middel van meegeleverd verdikkingstape het stuur dikker gemaakt worden waardoor de klem goed kan worden vastgemaakt. In tegenstelling tot andere oplossingen wordt deze niet vastgeschroefd maar door middel van een rubber band vastgezet. Dit houdt natuurlijk ook in dat anderen dit ook kunnen doen zonder daar gereedschap voor nodig te hebben.

De twee mounts op mijn mountainbike

Van de een naar de ander

Beide mounts zijn relatief makkelijk te verplaatsen van de ene fiets naar de andere. Voor de verstelbare mount heb je enkel imbussleutels nodig. De mount op de stuurbuis is binnen een halve minuut overgezet. Je hoeft natuurlijk niet voor iedere fiets een mount  te kopen. Je kunt ook gewoon dingen overzetten. Wat van belang is dat je niet meer met je mobiel in je handen op de fiets zit, voor je veiligheid en natuurlijk ook om een boete te voorkomen.

Conclusie

Vor minder dan de kosten van een boete kan je jouw fiets voorzien van een Rokform oplossing zoals de stuurbuis mount met de algemene adapter.  Met weinig inspanning zorg je ervoor dat je fiets uitgerust is om ook na 1 juli zonder boetes maar toch met je mobiel te fietsen voor bijvoorbeeld navigatie. De installatie is een fluitje  van een cent, let alleen op bij het plakken van de algemene adapter. Heb je meerdere fietsen dan kan je kiezen om snel de mount om te zetten of meerdere te kopen. Een Rokform oplossing heb je al voor minder dan de kosten van een boete en je bent ook nog veiliger in het verkeer. Een echte win-win situatie!

De V4 Pro-Series Bike Mount kost EUR 54,95, de Bike Handlebar Mount is EUR 29.95 en de Universele adapter is EUR 17,95. Rokform is te verkrijgen bij grote (online) retailers zoals Bol.com, 12Gobiking en vele andere retailers waar we ook bovenstaande prijzen hebben gevonden.