Zo gaat NASA fluisterstil door de geluidsbarrière 1

Zo gaat NASA fluisterstil door de geluidsbarrière

Het is alweer 16 jaar geleden dat de Concorde zijn laatste vlucht maakte. Dit supersonische passagiersvliegtuig kon in 3 uur en 30 minuten van London naar New York knallen. Letterlijk, want de Concorde vloog met een duizelingwekkende snelheid van mach 2.5.

De luide knal die hier mee gepaard gaat heeft er voor gezorgd dat het sindsdien niet meer toegestaan is om door de geluidsbarrière te gaan voor louter commerciële doeleinden.

Zo gaat NASA fluisterstil door de geluidsbarrière 3

Voor NASA een goede reden om toch nog eens te kijken naar een design waarbij deze harde knal niet optreed. Het resultaat is NASA X-plane, gemaakt samen met Lockheed Martin.

De luide ‘supersonic bang’ die normaal gesproken wordt veroorzaakt door schokgolven die op elkaar botsen zou bij dit vliegtuig niet moeten optreden, omdat het slimme ontwerp deze golven juist van elkaar weg stuurt. NASA heeft 250 miljoen vrijgemaakt om een prototype testen.

Eind 2021 zou de NASA X-Plane klaar moeten zijn voor de eerste testvluchten.

Related Posts