Wat is een URL 1

Wat is een URL

‘URL’ is de afkorting van ‘uniform resource locator’. Het is een term die je vast wel eens hebt gezien of gehoord. Een URL is eigenlijk het adres van een website, die uniek is voor alle websites of ieder bestand dat online staat.

Hoe werkt een URL nu eigenlijk?

Een URL is een stuk leesbare tekst die de locatie van een bron aanduidt en informatie geeft over het gebruik ervan. Deze ‘bron’ kan van alles zijn. Zo kan een URL verwijzen naar een pagina op het internet, maar kan het net zo goed een bestand op je computer aanduiden of een e-mailbestemming.

Een voorbeeld van een webadres URL is https://www.intogadgets.nl/de-beste-5-gadgets-voor-je-tv/. In het geval van een afbeelding, eindigt een URL vaak op .gif of .jpg. Misschien was dit jou al eens eerder opgevallen.

Waarom is de URL belangrijk?

Voor een bedrijf is de URL een van de belangrijkste factoren in SEO optimalisatie. Een zoekmachine onderzoekt iedere pagina en maakt een beoordeling over het onderwerp ervan. Indien het betreffende zoekwoord op de belangrijke onderdelen van de pagina terug te zien is, is dat ontzettend relevant voor dat zoekwoord. Het zoekwoord moet dan ook terug te vinden zijn in de URL van de website. Voor de bezoeker is een URL verder niet heel relevant.

De verschillende onderdelen van een URL

URLs zitten meestal verstopt achter een klikbare link. Maar als je eens met je muis op de adresbalk van je internet browser klikt, dan zul je zien dat de URL wordt weergegeven. Dankzij URLs kunnen internet browsers precies doen wat elke gebruiker verwacht.

Maar uit welke elementen is zo’n URL nu precies opgebouwd en wat is hun betekenis? Laten we de onderdelen eens een voor een bekijken.

Het eerste onderdeel heet een protocol: die staat aan het begin van iedere URL. Het protocol geeft aan hoe er gecommuniceerd moet worden met de ‘beheerder’ van de bron en hoe de rest van de URL geïnterpreteerd moet worden. Ieder protocol heeft een eigen poortnummer. 

Het standaard protocol van het World Wide Web is http(s). Ga je iets opzoeken in Google, dan moet je http(s) gebruiken voor de communicatie met Google’s servers. Https, waarbij de ‘s’ voor secure, ofwel veilig staat, wordt gebruikt voor http over een beveiligde verbinding. Behalve http(s) zijn er nog andere protocollen, zoals ftp voor bestandsoverdracht.

Het volgende gedeelte is de autoriteit (authenticatie, domeinnaam en poortnummer). Met autoriteit wordt de bron van de informatiebron bedoeld, zoals een host van een website. Ga je nogmaals Google gebruiken, dan wil je dus dat jouw browser verbinding gaat maken met Google.

De padnaam: wanneer de juiste databank gevonden is, kan door het opgeven van een padnaam bekend worden welke bron er wordt opgevraagd. In de padnaam vind je de naam van de bron terug.

Dan is er nog een querystring, die gebruikt wordt om specifieke parameters aan de URL toe te voegen, bijvoorbeeld zoektermen van een zoekactie. De query komt na het vraagteken, en er worden ampersandtekens gebruikt voor het scheiden van de parameters.

Als laatste is er nog de fragmentidentifier, die gebruikt wordt om naar een bepaald deel van de informatiebron te verwijzen op de huidige pagina. Het wordt aangegeven met een #.

Hoe bouw je een URL op?

Hierbij geldt: wat werkt voor jouw website bezoekers, is goed voor SEO. Er wordt over het algemeen aangeraden om de opbouw eenvoudig en overzichtelijk te houden. Dit is handig voor jezelf, maar dus ook voor de bezoekers van je webpagina en zoekmachine crawlers (die essentieel zijn voor de vindbaarheid van je pagina). Zoals al eerder genoemd, begint een URL voor een website altijd met ‘https’, ook wel het protocol genoemd.

Hierna komt het domein of de domeinnaam. In het bovenstaande voorbeeld (https://www.intogadgets.nl/de-beste-5-gadgets-voor-je-tv/) is dat ‘Intogadgets’.

Vervolgens komt de categorie, in ons voorbeeld is er geen, maar dat had bijvoorbeeld ‘column’ of ‘blog’ kunnen zijn.

Nu komt de titel van het ‘blog’: ‘de-beste-5-gadgets-voor-je-tv’.

In het geval van bijvoorbeeld een webshop met mannenkleding, zou het er als volgt uit kunnen zien: domeinnaam/herenkleding/shirts/merknaam/productnaam.

Wanneer je gebruik maakt van een goed CMS-systeem, wordt er automatisch de juiste URL voor je aangemaakt. Echter, moet je deze handmatig aan kunnen passen in het geval de gegenereerde URL toch niet helemaal voldoet aan je verwachtingen.

URL niet zomaar aanpassen

Heb je wel eens op een link geklikt die vervolgens een melding gaf dat de pagina niet meer bestaat?

Een URL is belangrijk en daarom moet je deze in sommige gevallen aan kunnen passen. Echter, moet je dit niet zomaar doen.

Ga je een URL veranderen, dan zal het oude adres ineens niet meer bestaan en krijgt de gebruiker een foutmelding. Het is essentieel om een redirect (301 verwijzing) te creëren op het moment dat je een url verandert. Zo voorkom je dat het aantal website bezoeken omlaag gaat.

Beveiligde sites

Gelukkig zijn tegenwoordig bijna alle websites beveiligd. Dit soort veilige sites hebben onderstaande kenmerken:

  • De URL begint met ‘https://’
  • In de adresbalk staat een slotje

Echter, houd er rekening mee dat deze beveiliging niets zegt over de inhoud van webpagina’s. Criminelen kunnen net zo goed sites maken die met deze beveiliging werken. De beveiliging met https zegt hooguit iets over de verbinding met de website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts