Virtual Reality gadgets en accessoires 1

Virtual Reality gadgets en accessoires

Virtual Reality (virtuele werkelijkheid) is een potentieel revolutionaire technologie waarbij een omgeving via een computer wordt gesimuleerd, om een gebruiker volledig te laten opgaan in een bepaalde ervaring. 

Deze technologie staat momenteel nog in zijn kinderschoenen (in vergelijking met wat de toekomst kan brengen), maar toch zijn er al een heleboel indrukwekkende gadgets en accessoires beschikbaar die dagelijks gebruikt worden in verschillende sectoren over de hele wereld.

In dit artikel bekijken we de 4 meest gebruikte (en bruikbare) gadgets: headsets, controllers, een VR stoel en handschoenen.

1. Headsets

Een Virtual Reality headset is wellicht het meest bekende gadget uit de lijst. Je kent het wel, een schijnbaar veel te grote bril en bijhorende apparatuur die je op je hoofd kan zetten en zo in een virtuele wereld kan binnentreden. Deze technologie richt zich vooral op visuele en auditieve input om je in de ervaring onder te dompelen.

Een paar goede voorbeelden hiervan zijn de Varjo VR-3 en de Varjo XR-3. Deze eerste beschikt over dezelfde resolutie als het menselijk oog en is geknipt om realistische trainingssituaties te simuleren. De Varjo XR-3 heeft hier bovenop nog mixed reality-mogelijkheden. 

Virtual Reality headsets worden momenteel onder andere gebruikt in de automobielindustrie, waar ingenieurs dit kunnen toepassen om volledig digitaal nieuwe voertuigen te ontwikkelen. Ook gezondheidszorg (oefenen op virtuele maar levensechte modellen van het menselijk lichaam), vastgoed (virtuele bezichtigingen van een pand) en toerisme (virtuele rondleidingen doorheen een bepaalde regio) maken hier reeds gebruik van.

2. Controllers

Virtual Reality controllers zijn een prima toevoeging aan headsets, want je kan hiermee nog een zintuig extra volledig simuleren: tastzin. Je houdt immers letterlijk iets in je handen dat in de virtuele wereld zo ongeveer alles kan voorstellen, bijvoorbeeld een geweer, een speer, een zaag, een operatiescalpel, een hendel, enzovoort. 

Dé industrie die hier het meeste gebruik van zal maken is zonder twijfel videogaming, want er is veel vraag naar en een bijna ongelimiteerd aantal toepassingen.

Een voorbeeld hiervan is de PSVR Aim Controller, die je het gevoel kan geven dat je een echt geweer vasthoudt. Zo kan je manueel herladen, richten en schieten met iets dat je echt vast moet houden, een zeer realistische ervaring.  

Maar ook sectoren waar je wellicht niet meteen aan zou denken maken gebruik van Virtual Reality controllers (zoals die van Oculus), denk aan online casino’s. Dit zijn doorgaans kleinere apparaten dan degene die gebruikt worden bij videogames, want ze zijn ontwikkeld om met 1 hand vastgehouden te worden. Je kan hiermee een zeer realistische casino-ervaring beleven, net alsof je echt aan de hendel van een gokkast trekt. Daarnaast maakt de auto-industrie gebruik van controllers. Logistiek personeel kan met behulp van een controller namelijk de handbewegingen trainen die ze dagelijks nodig hebben voor hun werk.   

Controllers kunnen echt veel richtingen uit, afhankelijk van de vorm van de controller kan je situaties meer en meer realistisch maken. Dit levert voor- en nadelen op. 

Als je bijvoorbeeld een controller in de vorm van een stuur hebt, dan zullen racing-games en pilotentrainingen net als the real deal aanvoelen. Maar je kan een dergelijke controller voor weinig andere dingen gebruiken. Hetzelfde geldt voor controllers in andere specifieke vormen zoals een geweer, zwaard, enzovoort.

Meer universele en vorm-neutrale controllers kan je dan weer voor een heleboel toepassingen gebruiken, maar daar ontbreekt het je aan realisme. 

Een trend die we hier wellicht zullen zien in de komende jaren is een controller die bestaat uit verschillende onderdelen die je kan samenstellen in verschillende vormen, zoals je kan doen met LEGO-blokjes, afhankelijk van de situatie en de gewenste simulatie. 

3. Handschoenen

Virtual Reality handschoenen zijn een uitstekende toevoeging aan een headset, want naast het horen en zien van een virtuele wereld, kan je er dan ook objecten in aanraken en manipuleren. Dit kan op zich een vervanging zijn voor controllers.

Dergelijke apparaten worden momenteel veel gebruikt in de technologische sector robotica, waarbij men de Virtual Reality handschoenen aandoet en dan op afstand robotarmen kan besturen. Dat heeft verregaande toepassingen, denk aan onderwater- en ruimteverkenning, operaties, omgaan met gevaarlijke producten (chemicaliën, radioactieve stoffen), software ontwikkeling, enzovoort. 

Natuurlijk kan en zal dit ook voor videogaming gebruikt worden. Denk aan een potje Tekken waar je je tegenstander echt in het gezicht kan slaan en dat ook voelt in je handen. 

Haptx is een bedrijf dat hier mooie vorderingen in maakt, met handschoenen die 133 punten van tactiele feedback per hand kunnen aangeven. 

4. Virtual Reality Stoel

Een Virtual Reality stoel is al iets groter en duurder dan de andere voorbeelden, maar dit heeft natuurlijk veel meer capaciteiten. Een goed voorbeeld hiervan is de RotoVR Chair. 

Dit lijkt een beetje op een standaard gamingstoel gemengd met die van een tandarts, maar de RotoVR Chair geeft je de mogelijkheden om bijna al je zintuigen te ervaren in een virtuele wereld (reukzin net nog niet).

De stoel draait mee als je je hoofd draait, trilt als er iets gebeurt, maakt geluid, heeft een headset, en twee pedalen om zo doorheen de virtuele wereld te bewegen. 

De beste toepassingen hiervan zijn videogames, maar een dergelijke stoel kan ook gebruikt worden voor piloten- en astronautentraining, mits wat aanpassingen. 

Een Virtual Reality stoel kan je op zich een zeer realitische maar stationaire ervaring aanbieden. Dat wil zeggen dat je te allen tijde in een stoel neerzit. Dat is prima als je ook een stationaire simulatie hebt, zoals de bovenvermelde pilotentraining, maar als je soldaten wil trainen voor grondoperaties, zal je aan een dergelijke stoel niet veel hebben. Dan is een combinatie van headset, controller (geweren) en handschoenen wellicht een betere optie.

Zoals je kan zien zijn er veel gadgets en bijhorende toepassingen beschikbaar vandaag de dag, en elk jaar worden hier enorme sprongen vooruit gemaakt. 

De toekomst van Virtual Reality ziet er bijzonder rooskleurig uit en wat we vandaag nog als science-fiction bestempelen, zou binnen een aantal jaar wel eens werkelijkheid kunnen worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts
Review: Coolwheel 16
Lees meer

Review: Coolwheel

Of ik het aandurfde om een Coolwheel uit te proberen. Ach ja, hoe moeilijk kan dat nou zijn.…