fbpx

Een nieuw smartphone-abonnement is misschien niet zo gadget-y of leuk om aan te denken of mee bezig te zijn, maar het is wel belangrijk om jezelf zo nu en dan eens de vraag te stellen: voldoet mijn abonnement nog wel? Vandaar: 5 stappen om dichterbij een nieuw abonnement te komen.

1. Ga op ontdekking

Wij, Nederlanders, blijven graag waar we zijn. Of dit nu gaat over onze energie-leverancier, onze telecom-provider of ons GSM-abonnement: we zijn trouw. Dat is niet altijd even positief. Soms is er ergens anders meer en vooral beter te besparen. Ga op ontdekking. Bekijk welke horizonten je nog kan verkennen en wie jou wat kan bieden.
Stel jezelf volgende vragen:
– wil ik aparte diensten?
– wil ik een pakket?
– wil ik GSM + abonnement?
– …
Wees kritisch en zorg dat je weet wat je wil.

2. Breng je verbruik in kaart

Samen met de eerste stap (ga op ontdekking), breng tijdens je zoektocht je verbruik in kaart. Hou gedurende één maand bij hoeveel je GSM-verbruik bedraagt. Hou je SMS’en, data verkeer en telefoongesprekken bij. Hoeveel is dit in totaal? Heel vaak kom je tot constatering dat je verbruik niet zo hoog ligt dan je nu betaalt aan abonnementskosten. Of is dit bij jou net wel het geval? Dan is een ander abonnement voor jou zeker goed meegenomen.

3. Vergelijk

Via bepaalde sites die het voor jou helemaal uitgestippeld hebben, kan je -met je in kaart gebrachte verbruik- perfect nagaan welk abonnement/pre-paid bij jouw verbruik aansluit. Hieronder een aantal vergelijkingswebsites:

4. Opgepast met koppelverkoop

Bij de zoektocht naar een ander GSM-abonnement dat echt aansluit bij jouw noden en verbruik, verleiden sommige mensen zich snel tot koppelverkoop (GSM + abonnement samen). Dat is niet altijd een goed idee. Kijk hier ook goed uit je doppen en bedenk of je echt een goede deal sluit. Lees de kleine lettertjes en stel jezelf de volgende vragen:
– wil ik de voorgestelde GSM echt?
– zal ik binnen de vooropgestelde tijd nog hetzelfde verbruik hebben?
– wil ik gedurende die hele looptijd echt ‘vastzitten’?

Er bestaan genoeg alternatieven zoals voordelig bellen met sim-only abonnementen, waar je niet aan gebonden bent.

5. Wees niet lui

Je hebt nu al je verbruik in kaart gebracht. Je weet wat je wil en je hebt vergeleken. Nu moet je de stap nog zetten om de effectieve overstap te zetten. Net hier geven veel mensen het op. Ze ontzien het papierwerk of geraken maar niet tot het ene telefoontje om de overschakeling te doen. Weet dat het vaak inderdaad maar één telefoontje of mailtje vraagt, om je huidige -veel te dure- abonnement op te zeggen. Veel providers hebben zelfs een handige overstapservice en nummerbehoudservice. Zet de stap, het is de moeite waard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*