Review: SONOS Playbar 1

Review: SONOS Playbar

De echte fans weten het wel: van SONOS word je blij. De apparatuur is makkelijk aan elkaar te knopen en het geluid is best prima. Kost wel wat, maar dan heb je strakke speakers die je overal in je huis kunt neerzetten. SONOS voegde enkele maanden geleden een nieuwe telg toe aan de familie: Playbar.

De Playbar is een high def soundbar voor bij bijvoorbeeld je televisie. Met een optische kabel kun je hem aan je televisie koppelen als deze dat ondersteunt. Je moet daarvoor wel het één en ander instellen, maar SONOS heeft daarvoor een praktische handleiding toegevoegd.

De Playbar is 90 centimeter breed. Daarmee is hij net iets breder dan mijn 32inch televisie en dat staat best cool. Je hebt overigens twee keuzes in de positie van het ding, plat of rechtop en daarmee kun je hem dan ook aan de muur monteren als je dat zou willen. Het systeem past daarop de equalizer en kanaalkeuze aan. Ik had hem gewoon plat voor de tv liggen in elk geval.

sonos-playbar

Surround

Aan de binnenkant zitten 9 speakers (zes mid-woofers voor het diepe lagefrequentiegeluid en drie tweeters) die moeten zorgen voor een vrij realistisch surround-geluid. Nu is dat in mijn relatief kleine woonkamer ook best aardig, mits je film of serie ook beschikt over tof Dolby-geoptimaliseerde tracks. Ik merkte goed het verschil tussen een gemiddelde HBO-serie in HD en een huis-tuin-en-keuken-serietje op SBS6. Woon je echter wat groter, dan is uitbreiden met een SONOS Sub en een aantal Play:3 speakers wel beter. Alleen kost je dat nog eens onwijs veel extra geld. Maar dan is je systeem wel draadloos en kun je behalve je televisiegeluid ook muziek afspelen via de SONOS app op je desktop, smartphone of tablet.

Kan ie ook hard? Ja, hij kan echt hard. Anekdote: mijn onder- of bovenburen (ik kon het niet goed lokaliseren) besloten op een bepaalde zaterdagnacht om twee uur ‘s nachts Metallica keihard aan te zetten. Nu heb ik op zich geen probleem met Metallica, maar wel als dat letterlijk verstaanbaar mij uit mijn slaap haalt. Keihard roepen dat ze ‘the fuck ff normaal’ moesten doen hielp niet. Dus wat doe je dan? Telefoon erbij pakken, SONOS app opstarten en keihard No Limit (nononono) van ons aller geliefde duo op standje ‘tegengas’ zetten op de Playbar. Na een minuutje begrepen ze de hint en ging het volume naar standje acceptabel. Helaas probeerden ze het om 4 uur ‘s nachts weer, weliswaar iets minder hard dan de eerste keer, maar toch. Het bleef nog lang onrustig in Haarlem. Ik dreunde niet mijn eigen bed uit, maar het geluid was wel goed hard en apart genoeg nog steeds wel redelijk helder. Meestal wordt het geluid onwijs slecht als je een speaker op zijn hardst zet.

Een echte audiofiel blijft zeggen: het blijft draadloos allemaal (als je muziek afspeelt tenminste). Dus of je echt zoveel geld moet uitgeven aan een serieus surround hifi-set van SONOS, dat hangt van je smaak en budget af denk ik. De speakers van SONOS zijn wel allemaal retestrak vormgegeven en ik word daar zelf wel blij van.

sonos-playbar-zijkant

Voor hetzelfde geld…

Maar terug naar de Playbar. Voor 699 euro heb je hem in huis. Voor iets minder geld heb je ook een hippe soundbar 7.1-channel mét subwoofer van Yamaha bijvoorbeeld, waar je met usb ook je iPod op aan kunt sluiten. Dan mis je twee speakertjes vergeleken met de 9 van de Playbar, maar of je die mist is dan sterk de vraag, want je krijgt er wel een subwoofer bij.

Conclusie

Goed, ik vind de SONOS Playbar retegeil (excusez-le-mot) staan in mijn woonkamer, en ik wil er niet meer van af. Ik had al een Play:3 in huis om muziek draadloos af te spelen en die zijn dus nu aan elkaar gelinkt, al mis ik voor het volle effect natuurlijk nog een extra Play:3. Dat het allemaal draadloos is en ik via de app alle muziek kan afspelen die ik maar kan vinden (ook Spotify en diverse andere muziekdiensten zitten erin) vind ik zelf wel lekker, het scheelt een hoop draden trekken en dat is altijd +1. Maar puur voor in mijn woonkamer had ik toegekund met een normale soundbar, eventueel met subwoofer. Lastig om dus een algemene conclusie te trekken hierover.

Pluspunten:

• aan de muur te monteren
  • behalve televisie ook gewoon muziek draadloos afspelen