Review: Panasonic Lumix DMC-GX7 1

Review: Panasonic Lumix DMC-GX7

De afgelopen tijd mocht ik van Panasonic de DMC-GX7 testen en ik kan niet anders concluderen dan dat ik daar gretig gebruik van heb gemaakt. Mijn eerste indruk van het toestel is dat het vrij chique oogt en ook lekker in de hand ligt. Het reageert goed en snel waardoor ik de een na de andere foto schiet. Maar wie denkt dat hij/ zij met deze spiegelreflexcamera direct aan de slag kan, heeft het mis. Deze camera vereist echt wel enige kennis van fotografie wil je de camera (ondanks de handleiding) echt kunnen benutten. De complexiteit van de camera is overigens ook terug te vinden in de verkoopprijs, maar daar kom ik later op terug.
Review: Panasonic Lumix DMC-GX7Review: Panasonic Lumix DMC-GX7

De GX7 is de opvolger van de GX1 die twee jaar geleden op de markt kwam. Door de kantelbare EVF en het lcd-scherm is het veel gemakkelijker om vanuit moeilijke posities te fotograferen. Het lcd-scherm is overigens aanraakgevoelig, zodat je tijdens het fotograferen makkelijk de instellingen kunt aanpassen. De EVF vind ik persoonlijk wat aan de kleine kant en wat onduidelijk, dus heb ik tijdens het testen voornamelijk het scherm gebruikt. De camera heeft een ingebouwde flits, maar biedt tevens ook de mogelijkheid om het uit te breiden met een externe flitser. Doordat de body niet van plastic maar van magnesium is, kan het ook veel beter tegen een stootje.

Feiten

Even wat specificaties op een rij:

• 16 megapixel Live-MOS sensor
  • ISO 125-25.600
  • 5 bps
  • 7,6 cm aanraakgevoelig lcd-scherm (1040k dots)
  • 5 bps
  • Wifi en NFC
  • EVF (2670k dots)
  • Focus peaking
  • Full HD 50/60p video
  • gestabiliseerde sensor
  • 20mm f/1.7 II ASPH

Panasonic DMC-GX7K  Panasonic DMC-GX7K

Voor de Instagrammers heb ik goed nieuws: deze camera kent in haar opties 8 filters en 24 scènes. Dat scheelt weer enigszins photoshoppen. Voor de liefhebbers van video is er dan weer een flinke minpunt: de camera kent géén input voor een externe microfoon.

Zoals ik al eerder noemde kent de Lumix een zeer kostbaar plaatje. De losse body kost nabij de €1.000 en de camera met 14-42mm kitlens heeft een prijskaartje van ongeveer €1.100 euro. De variant met de 20mm pancake-lens kost zo’n €1.200. Voor de body alleen ben je dus al een flinke prijs kwijt, laat staan dat je ook echt wel meerdere lenzen moet kopen wil je een middagje zorgeloos kunnen fotograferen.

Panasonic DMC-GX7K