Review: Olympus Tough TG-2 / Met camera en al het water in 1

Review: Olympus Tough TG-2 / Met camera en al het water in

Sinds een paar maanden is mijn mobiele kantoor uitgebreid met een waterproof camera van Olympus, de Tough TG-2. Via Karin Brussaard, al jarenlang ambassadeur van Olympus in Nederland, hoorde ik dat ze bij Olympus op zoek waren naar een enthousiaste blogger die deze camera voor ze wilde testen. Ik was al maandenlang op zoek naar een geschikte camera die ik overal mee naartoe kan nemen, die tegen een stootje kan, en vooral tegen water.

oman230
Tijdens het WK Laser 2013 in Oman ging de camera meteen mee de SUP op… en het water in…

Zowel voor mijn werk als privé ben ik altijd onderweg én bijna altijd in de buurt van water. Dat de camera die ik zou aanschaffen waterproof moest zijn stond voor mij als een paal boven water. De timing was perfect; een week voordat ik voor het WK Laser naar Oman vertrok, om daarna vrijwel meteen door te reizen voor een 5-weekse trip naar Argentinië en Chili in de kou, sneeuw, regen, harde wind, rotsen, gletsjers. Hoeveel robuuster wil je een camera testen?

Peritoinblokjes230
Testing 1,2,3 at the Perito Moreno…

Naast mijn iPhone die standaard in een waterproof case van Lifeproof zit, gaat nu ook mijn waterdichte camera (tot 15 meter!) overal mee naartoe. Hij is snel, maakt foto’s van supergoede kwaliteit die ik nauwelijks nog hoef na te bewerken en tijdens de eindeloze busritten in Argentinië en Chili fungeerde hij zelfs zo nu en dan als locatiebepaler door de ingebouwde GPS-functie, dat was best een handige bijkomstigheid.

Snel als water

Met eerdere waterproof digitale camera’s was ik vaak teleurgesteld in de snelheid waarmee de camera klaar was om de foto te knippen, en vervolgens het aantal seconden waarin het moment werd vastgelegd. Op de één of andere manier was me dat nooit snel genoeg. Helemaal in de natuur of in de sport is een moment snel voorbij wanneer je het probeert te vangen. Het snelle autofocussysteem van deze camera is echt fijn bij outdoor en actiefotografie en de 12 miljoen pixel-BSI CMOS-sensor maakt de foto’s ook nog eens van super goede kwaliteit.

Connected met de Toshiba Flash Air Card

Connected als ik ben wilde ik het liefst een waterproof camera die door middel van een wifi verbinding te koppelen is met mijn iPhone, iPad of MacBook. DeTough TG-2 is van zichzelf niet voorzien van een wifi connectie mogelijkheid, maar wannneer je een Toshiba Flash Air Card gebruikt in plaats van een normale geheugenkaart is er wel een wifi connectie tot stand te brengen.

Olympus230
Met de Toshiba Flash Air Card kun je de foto’s van je Olympus meteen online delen

Snapseedbehandeling

Wanneer ik op reis ben gebruik ik een koppelstukje om de foto’s van de camera op mijn iPad te zetten. Met Snapseed, een fotobewerkingsprogramma voor iPhone en iPad kan ik de foto’s eenvoudig bewerken indien nodig. Bijna geen enkele foto die ik maakte met mijn Tough TG-2 had een Snapseedbehandeling nodig. De kleuren waren bijna altijd goed, helder en scherp. Er zit een superheldere lens op de camera met een maximaal diafragma van f2.0 waardoor de camera ook bij minder licht goed blijft presteren, en dat merk je echt.

Filters en functionaliteiten

Tijdens een bezoek aan de de gletsjer Porito Moreno in Argentinië hadden we zeeën van tijd voordat de bus met de 30 andere toeristen terug ging (niet echt mijn ding, zo’n bus, maar veel andere mogelijkheden om de hoogtepunten van Argentinië te bezoeken zijn er niet). Maar goed, tijd zat dus, om te wachten op afbrekende stukken gletsjer die met groot geweld het water in donderden, foto’s te maken maar ook om de camera’s eens goed te testen. Ik zou veel filters en functionaliteiten die op de camera zitten niet snel gebruiken. Maar het is goed om er een paar uur voor uit te trekken om het wel te doen zodat je weet waar alles zit en wat alles doet. Dan kom je er achter dat er een hoop meer mogelijkheden op zo’n compacte camera zitten dan je in eerste instantie zou denken.

Batterij issues

Er zijn wel een paar aandachtspunten bij deze camera. Voor mijn gevoel was de batterij van de camera erg snel leeg. Zeker als ik dat vergeleek met de camera van mijn reisgenootje. Met vier dagen hiken voor de boeg zonder onderweg al te veel oplaadpunten kon ik nog net een handvol foto’s maken van de zonsopgang bij Torres del Paine, waarvoor we om 3 uur ‘s ochtends waren opgestaan. Precies goed. Na wat onderzoek ontdekte ik dat de oorzaak wel eens de verbinding met de Flash Air kaart kan zijn die elke keer tot stand wordt gebracht wanneer de camera aangezet wordt.

Zes keer is scheepsrecht

Daarnaast verloor ik al vrij snel de rode ring die op de camera zit. Nadat ik hem zes keer op de camera terug had gedraaid was ik hem kwijt. Na een Googlesessie ontdekte ik dat het een decoratiering is en de camera er niet minder zijn best om doet. En kwam onderweg meer mensen tegen die de ring al waren verloren. Die decoratiering zonder functie had er dus net zo goed niet op kunnen zitten. Geen ramp dus maar wel iets om op te letten.

Losse batterij-adapter

Standaard wordt de camera met een oplader geleverd waarmee je de batterij van de camera alleen kunt opladen als deze in de camera zit. Wanneer je besluit om een extra batterij te kopen voor je camera dan heb je ook een adapter nodig waar je de batterij apart in kunt opladen.

Uitgetest?

Nee, ik ben nog niet uitgetest. Het schijnt dat de camera enorm goede filmpjes maakt. Bijvoorbeeld high-speed films met 120 frames per second (640*480) of zelfs 240 fps (320*240) en deze in slow-motion afspelen om bewegingen te zien die met het blote oog bijna niet waar te nemen zijn. Maar eest een camjocursus volgen voor ik me daar aan waag 🙂

De batterij van de camera schijnt langer mee te gaan wanneer je een gewone geheugenkaart gebruikt. Wanneer jullie nog andere oorzaken, of nog liever, oplossingen weten voor dit batterijmysterie dan hoor ik het graag!

Verder heb ik nog niet lang alle extra opties en filters getest, maar voorlopig, is het wat mij betreft de beste camera voor iemand die op alle gebieden water- en shockproof probeert te zijn 🙂

Torres230
Gelukzaligheid in Torres del Paine is… m 3 uur je bed, 2 huur hiken en genieten van de zonsopgang!