Review: Epson TW5200 projector 1

Review: Epson TW5200 projector

Ik heb al een poos geen beamer gereviewd, moet ik meteen bekennen. Net als met televisies weet ik gewoon niet zo goed wat ik ervan moet zeggen. Aan de andere kant, er zijn natuurlijk meer mensen die best een beamer overwegen maar er de ballen verstand van hebben. Dus, deze Epson TW5200 was voor mij ook even wennen.

De Epson TW5200 is een midrange model, wat betekent dat het geen superduur apparaat is met alles erop en eraan, hij is geschikt om vooral games op te spelen, en 3D-films op af te spelen. Je moet dus niet verwachten dat je bij snelle bewegingen bij voetbalwedstrijden alles superscherp blijft zien, maar je ziet de bal ongeveer nog over het scherm gaan. Dat even in een notendop.

epson-tw5200-front

De TW5200 is tevens een draagbaar model. Het is dus geen zwaar apparaat dat je één keer ergens neerzet of ophangt, maar je kunt hem makkelijk verplaatsen. Dit omdat je hem misschien mee wilt nemen naar vrienden, of af en toe in een andere kamer iets wilt kijken (denk slaapkamer, werkkamer, huiskamer). Je kunt daarnaast ook via MHL (één of ander protocol om via HDMI je telefoon aan te sluiten) inhoud van je smartphone of tablet afspelen erop. Dit dan nog via draad. Maar, en dat vond ik er helemaal leuk aan, met een speciale wifi-adapter kun je ook inhoud van je telefoon streamen zonder draad.

Qua uiterlijk is het een schattig beamertje, ben ik natuurlijk gevoelig voor, hardware mag best schattiger af en toe, en hij glimt. Betekent wel dat je regelmatig met een doekje in de weer moet… Bovenop zitten alle knopjes voor de bediening van het menu, en de schuiven om de lamp bij te stellen. Je kunt de beamer in een hoek neerzetten en met wat moeite het beeld toch recht krijgen. Je moet echter niet verwachten dat die hoek heel groot is, 30 graden horizontaal en verticaal is het wel ongeveer. Aan de achterkant zitten alle aansluitingen voor eventuele apparaten, waaronder eSata, audio, VGA, HDMI. Ook zit aan de achterkant de speaker, geen spectaculair ding, maar in mijn kleine huiskamer kwam het geluid er niet eens heel beroerd uit en dat vond ik dan weer een pluspunt.

Een minpunt, en dat is ongetwijfeld bij alle beamers zo, is de herrie die de koeling maakt. Als je de beamer weer uitzet valt de stilte ineens op. Nu snapt ik dat een lamp met 2000 lumen best wat warmte oplevert en dat koeling dan belangrijk is, maar na al die jaren beamerontwikkeling moet íemand daar toch eens iets op vinden? Het stoort gewoon in films en series waar bijvoorbeeld zachtjes gesproken wordt en zachte muziek op de achtergrond hoor je bijna niet. Ik vind dat jammer. Hoop dat de techniek ooit iets daarop vindt.

Tot zo ver de hardware. De kwaliteit van het beeld is verder prima, althans, ik had weinig te klagen. In mijn huis is best licht overdag (grote ramen) en daarmee had deze beamer eigenlijk weinig problemen. Het contrast was goed, en weliswaar minder met fel daglicht, maar daar heeft mijn tv ook last van en dan zie ik echt minder dan met deze beamer. Geldt ook voor donkere scènes in films en series in normale omstandigheden (schemerig), die waren goed te bekijken en dat is prettig.

2013-09-27 17.00.50_klein

Wat ik nog niet genoemd heb is de 3D-functie. Je kunt met deze beamer 3D-materiaal afspelen, ook side-by-side. Was voor mij een nieuw fenomeen, dus ik vroeg me af hoe ik aan 3D-materiaal ging komen, want ik had geen 3D Blu-ray speler… Gelukkig zijn er nieuwsgroepen, en met behulp van mijn mediaplayer kon ik wat 3D-films afspelen met de TW5200.

Het 3D-brilletje wat je erbij kunt krijgen is niet superlicht, op de IFA in september heb ik wat fijne brilletjes geprobeerd van tv-merken, en deze was aanmerkelijk zwaarder. Wel kon ik deze net voor mijn eigen bril plaatsen, al vond ik het wel wat veel worden op mijn neusje zo. Dus mijn tip aan Epson: probeer die brilletjes wat lichter te maken en kijk ook even naar compatibiliteit met brildragers…

Ik kan overigens vertellen dat ik lang niet alle 3D-films die ik heb bekeken heel tof vond qua ervaring. Oblivion bijvoorbeeld vond ik prettiger in 2D. Stuk fijner was The Lorax. Ik vermoed dat de kwaliteit van die films daarin erg uitmaakt en dat de brakke 3D-ervaring niet terug is te voeren op de beamer zelf. Maar aangezien ik nog niet meer 3D-beamers heb getest kan ik dat niet beoordelen.

De wifi-adapter vond ik zoals gezegd de tofste toevoeging hierop. Wel duurde het erg lang voor ik doorhad hoe dat werkte, niet in de laatste plaats omdat het invoeren van mijn wifi-wachtwoord standaard in hoofdletters gebeurde (geen idee waarom) en ik dat niet doorhad. Dus het werkte maar niet. Toen het eindelijk werkte was het een fluitje van een cent. Middels de app van Epson kun je foto’s, video’s en documenten tonen en daarnaast via een simpele browser ook websites laten zien via de beamer. Werkte vet cool eigenlijk, ook al ziet de app er wat simplistisch uit. Zo kun je zonder kabeltjes gewoon inhoud van je telefoon of tablet tonen, in sommige situaties is dat echt heel handig. PLus, het is (nog net) 2013, geklooi met kabeltjes is niet meer van deze tijd.

2013-11-06 18.32.012013-11-06 18.32.42

2013-11-06 18.31.342013-11-06 18.30.54

Deze Epson TW5200 was voor mij in het algemeen een positieve en verrassende ervaring. 3D-kijken via mijn mediaplayer was tevens nieuw en ook het proberen afspelen van materiaal van mijn telefoons was nieuw en het viel me alles mee. Ik kon er lekker even mee prutsen. Ik moet wel zeggen dat niet alles even voor de hand liggend is, maar gelukkig is er een redelijk uitgebreide handleiding voor elke functie van de TW5200 voor mensen die niet zo nerdig zijn aangelegd.

Adviesprijs van deze beamer: 906,50 euro. Adviesprijs voor de 3D-bril: 80 euro. Adviesprijs Wireless LAN adapter ELPAP07: 130 euro.