fbpx

Het is tegenwoordig uniek om iemand te vinden die niet op zijn telefoon kijkt. De smartphone heeft veel voordelen, maar het gebruik ervan is extreem verslavend.

Niet drugs maar een internetverslaving is de meest voorkomende verslaving van dit moment. Sinds iOS 12 is het makkelijk om bij te houden waar je tijd aan besteed. Ik schrok zelf ook van de hoeveelheid tijd die ik aan mijn telefoon heb gespendeerd. Ook het aantal keren dat ik elke dag mijn telefoon pak is bijzonder hoog.

Apparaatvrije tijd

Met apparaatvrije tijd kan je instellen gedurende welk tijdvak je verslavende apps wilt blokkeren. Zo heb ik bijvoorbeeld ingesteld dat alle social media apps alleen overdag te gebruiken zijn. Ik gebruik deze vooral zakelijk, maar betrap mezelf er steeds vaker op dat ik ook ’s avonds door Instagram aan het scrollen ben.

Applimieten

Hiermee stel je limieten voor afzonderlijke apps of categorieën in. Maximaal een uurtje gamen per dag, een kwartier Twitter en that’s it? Het kan allemaal.

Altijd toegestaan

Met de optie “Altijd toegestaan” kies je de apps die je altijd wil toestaan, zelfs als je limiet voorbij is. Bellen is een goed voorbeeld van een app die hier standaard in zit. Denk ook aan Flitsmeister, niet bepaald handig als je net een boete pakt omdat je de hele middag op Facebook hebt zitten kijken.

Materiaal en privacy

Deze optie is wat minder gericht op een schermverslaving. Wil je bijvoorbeeld niet dat je kind expliciete content te zien krijgt dan kan je dat hier instellen. Ook het beperken van apps die in de App Store gedownload kunnen worden of het blokkeren van multiplayer-games is mogelijk.

Internetverslaving

Toch zijn dit vooral kleine dingen die je zelf kunt doen. Het probleem is echter veel groter. Niet bereikbaar zijn wordt eigenlijk niet meer geaccepteerd en de druk is daardoor behoorlijk groot.

Heb je regelmatig last van vermoeide ogen, RSI of slaaptekort? Dan kan het zijn dat je in het beginstadium van een verslaving zit.

Merk je daarnaast dat je persoonlijke relaties begint te verwaarlozen en dat je hygiene er onder lijdt? Dan is het tijd om hulp te zoeken.

Trubendorfer hanteert deze criteria om na te gaan om je daadwerkelijk een verslaving hebt:

  • kom je ’s nachts soms uit bed om je mail of Facebook te checken?
  • heb je minder interesse voor je offline bezigheden de laatste tijd?
  • hoor je van vrienden of familie dat je te vaak online bent?
  • ben je vaker online dan je zelf wil?
  • ga je wel eens stiekem online?
  • denk je regelmatig aan internet terwijl je niet online bent?
  • voel je je onrustig als je lange tijd niet online kunt?
  • check jij je mail, Twitter of WhatsApp wel eens op gevaarlijke plekken, zoals in het verkeer?
  • heb je een probleem om offline te gaan tijdens het eten?

Heb je op de bovenstaande vragen op 3 of meer vragen ‘ja’ geantwoord en maak je je zorgen? Misschien zit je in de gevarenzone voor een internetverslaving.

In een tijd waarin apps en games worden ontworpen om zo verslavend mogelijk te zijn is het niet gek dat deze verslaving ook echt gevolgen krijgt.