Chaos bij Twitter - Is Musk gek of een genie? 1

Chaos bij Twitter – Is Musk gek of een genie?

De soap rondom Twitter is de afgelopen twee weken een onuitputtelijke bron van vermaak geweest. Zoals altijd is de werkelijkheid een stuk vreemder dan wat zelfs de meest fantasierijke schrijvers van GTST hadden kunnen bedenken. Het lijkt alsof Elon Musk geen enkel plan heeft en random dingen doet. Maar is dat zo? Of zit er een logica achter de waanzin?

Verificatie

Het plan om iedereen die $8 op tafel kan leggen een blauw vinkje te geven was voor veel gebruikers een niet te missen uitnodiging om eens goed te trollen. Niet alleen veel bekende merken, maar ook Elon en Tesla waren daar het slachtoffer van.

Chaos bij Twitter - Is Musk gek of een genie? 3

Gebruikers waren in eerste instantie vooral bezig om grappige tweets te plaatsen en af te tasten waar de grenzen lagen. Die grens ligt behoorlijk ver weg, behalve als het gaat om kritiek op Elon. Eén gebruiker moest zelfs in het openbaar zijn excuses aan Elon aanbieden om zijn ban op te heffen na kritiek op het beleid van Musk.

Ontslagen

Het begon toen Musk vrijwel direct 50% van de medewerkers, zo’n 3700 mensen, de laan uit stuurde. Later bleek dat wel erg heftig en werden een heel aantal mensen weer terug gevraagd. Classy.

Naast deze ontslagen zijn er ook een heel aantal mensen zelf opgestapt. Daaronder zijn de drie personen die verantwoordelijk zijn voor privacy en het voldoen aan regels van de FTC. Die regels zijn opgelegd na herhaaldelijke inbreuken op de privacy door Twitter. Het ligt voor de hand dat deze mensen de bui al voelen hangen niet persoonlijk aansprakelijk willen zijn voor de chaos die Musk aan het creëren is.

Veranderingen

De veranderingen die Musk heeft doorgevoerd gaan behoorlijk ver. Twitter was altijd een bedrijf waar iedereen recht had op onbeperkt vrije dagen en thuiswerken. Dat is nu afgeschaft. Iedere medewerker wordt geacht minimaal 40 uur per week op kantoor door te brengen. Alleen Musk kan hierop een persoonlijke uitzondering maken.

Een advocaat van Twitter schreef het volgende op de interne Slack van het bedrijf.

Twitter is a remote-first workplace, and has operated as such for years. It is a fundamental change to our employment contracts to require a 40hr a week in-office requirement. I do not, personally, believe that Twitter employees have an obligation to return to office. Certainly not on no notice (if at all).

I also remind all Tweeps (at least in the US) that we have an unlimited PTO policy. All Tweeps are able to take PTO. Perhaps today is a good day to take some rest and recharge.

Everyone here should also know that our CISO, Chief Privacy Officer and Chief Compliance Officer ALL resigned last night. This news will be buried in the return-to-office drama. I believe that is intentional.

Over the last two weeks. Elon has shown that he cares only about recouping the losses he’s incurring as a result of failing to get out of his binding obligation to buy Twitter. He chose to enter into that agreement! All of us are being put through this as a result of the choices he made.

Elon has shown that his only priority with Twitter users is how to monetize them. I do not believe he cares about the human rights activists. the dissidents, our users in un-monetizable regions, and all the other users who have made Twitter the global town square you have all spent so long building, and we all love.

I have heard Alex Spiro (current head of Legal) say that Elon is willing to take on a huge amount of risk in relation to this company and its users, because “Elon puts rockets into space, he’s not afraid of the FTC.” I have heard another leader in the Legal department say that because of the tight SLA’s (of two weeks?!) between product inception > launch, Legal will “have to shift the burden to engineers” to self-certify compliance with FTC requirements and other laws. This will put huge amount of personal, professional and legal risk onto engineers: I anticipate that all of you will be pressured by management into pushing out changes that will likely lead to major incidents.

All of this is extremely dangerous for our users. Also, given that the FTC can (and will!) fine Twitter BILLIONS of dollars pursuant to the FTC Consent Order, extremely detrimental to Twitter’s longevity as a platform. Our users deserve so much better than this.

If you feel uncomfortable about anything you’re being asked to do, you can call Twitter’s Ethics Hotline at (800) 275-4843 or submit a report at ethicshelpline.twitter.com. Please also note the FTC’s number is: 1-877-FTC-HELP. You may also remember that Mudge reached out to httos://whistlebloweraid.org

I wish you all luck. It’s been such an honor to work with all of you. And I’ll be taking a day of PTO today.

Genie?

Na al het tumult is de conclusie al snel dat Musk compleet gek geworden is. Toch is er een lichtpuntje. Elon Musk heeft zijn eerste klapper gemaakt met PayPal, wat voortkwam uit zijn betaalplatform X.com. Hij heeft al eerst aangegeven bezig te zijn met de ontwikkeling van X.com. Het integreren van dit betaalplatform met Twitter zou weleens de geniale stap kunnen zijn die de waarde van Twitter doet exploderen. Nou gaat het met betalingen ook over vertrouwen, dus succes is zeker niet gegarandeerd. We blijven de soap in ieder geval volgen!

Foto Sharon Murdoch

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts
Zit Twitter in de problemen? 13
Lees meer

Zit Twitter in de problemen?

Sinds de overname van Twitter door Elon Musk is het bekende microblogging-platform vrijwel wekelijks in het nieuws. Massa-ontslagen,…