Review: TomTom Touch activity tracker 1

Review: TomTom Touch activity tracker

Annelies testte de TomTom Touch activity tracker met hartslagmeter. De komende tijd test ze een hele serie van dit soort bandjes. Hoe bevalt deze?

In een serie ga ik een aantal fitness/activity trackers reviewen in verschillende prijsklasses en met verschillende functies. Ik wil erachter komen welke tracker je nou wanneer koopt. Er zijn er zoveel op de markt en je wordt aan alle kant met marketing doodgegooid om maar zo’n bandje rond je pols te dragen. Maar wanneer draag je dat bandje en raak je er niet op uitgekeken? Bij elke tracker die ik testte had ik verschillende gedachtes en verschillende redenen ontdekt om het bandje wel of niet te dragen. Ik deel ze in deze serie, zodat je hopelijk aan het eind zelf een goede keuze kunt maken.

Eerder al vergeleek ik enkele smartwatches en fitness trackers met elkaar in een column waarin ik de toegevoegde waarde van een smartwatch besprak. Hierbij ging ik vooral in op de functies ervan. Nu doe ik dat net even anders. De volgende trackers komen in de komende blogposts aan bod:

• Misfit Shine 2
  • Pebble Time
  • Samsung Gear Fit 2
  • Garmin Vivosmart HR+
  • Garmin Vivomove
  • Fitbit Charge 2
  • TomTom Touch

TomTom Touch

De TomTom Touch is een smalle, glimmende activity tracker van het bekende GPS-merk. Detail: er zit geen GPS in deze tracker. Aan de onderkant van het apparaatje zit een ronde grijze knop, die aanrakingsgevoelig is. Opladen gaat via micro-USB en dat dient ongeveer elke 4-5 dagen te gebeuren, vaker als je hem meer gebruikt.

Aan het uiterlijk is weinig mis. Vergelijkbaar met veel activity trackers is hij voorzien van aanraakschermpje. Geen kleurenschermpje trouwens. De bandjes zijn in verschillende kleuren te krijgen, dus de TomTom Touch is aan te passen naar voorkeur. Tevens is het ding spatwaterdicht, zodat je er in elk geval flink op kunt zweten, of mee in de regen kunt lopen. Douchen kan wel op zich maar badderen kun je beter niet doen, evenals zwemmen. In elk geval door de gekleurde bandjes en niet te breed apparaatje is hij ook goed geschikt voor dunne vrouwenpolsen.

tomtom-touch-range

Functies TomTom Touch

De TomTom Touch heeft een hartslagmeter. Dat maakt hem uitermate geschikt om trainingen op hartslag te doen. De hartslagmeter lijkt ook heel accuraat te zijn. De hartslag wordt continu gemeten, dus er is ook goed te zien wat je hartslag in rust is. Belangrijk als je je conditie wilt verbeteren.

Stappen bijhouden

TomTom Touch houdt net als veel andere trackers je aantal stappen per dag bij en op basis van je hartslag ook je aantal verbrande calorieƫn. Het aantal gelopen kilometers wordt berekend op basis van het aantal stappen en de lengte van een gemiddelde stap. Dat kan dus nogal schelen als je korte of lange benen hebt. Vanwege het gebrek aan een GPS-meter in de tracker wordt het ook niet beter dan dit. De Touch houdt ook net als vele andere bij hoe je slaapt en hoe lang je slaapt. Dat lijkt ook wel redelijk accuraat te zijn als ik kijk naar mijn eigen slaappatroon en de momenten waarop ik sliep en wakker werd.

Spier- en vetmassa meten

Verder kun je je spier- en vetmassa meten. TomTom heeft dit als enige voor zo ver ik weet. Hoe accuraat dit is weet ik niet, want ik had niet echt een apparaat om dit mee tegen te meten. Hoe het werkt is als volgt:

TomTom Touch gebruikt dezelfde technologie als slimme weegschalen: BIA of bio-impedantieanalyse. Je tracker berekent het percentage van je lichaamsvet en je spiermassa door een onschadelijk pulssignaal door je lichaam te sturen en te meten hoeveel weerstand het pulssignaal ondervindt terwijl het door je lichaam gaat.

Goed, als ik dat moet geloven heb ik volgens mijn metingen best wat vet in mijn lichaam, namelijk 28%. Volgens de tabel in de handleiding bij de Touch is dat gemiddeld (25-31% is gemiddeld voor vrouwen). Dacht zelf toch fitter te zijn met 2x per week krachttraining en zeker 1x hardlopen en redelijk gezond eetpatroon. Maar het gaat volgens TomTom om de trend. Als je traint om strakker in je vel te komen te zitten, is gewicht niet alles wat telt. Spieren wegens immers meer dan vet. Als je dus weet of je er spieren bij krijgt en je vet afneemt, dan weet je ook of gewichtstoename komt door meer spieren of door meer vet. Dus in die zin kan het heel handig zijn, zeker als je niet zo’n hippe weegschaal hebt die dat ook meet. Die van mij schijnt overigens vet en vocht te meten, maar ik heb het geduld nooit om dat programma op te zoeken met mijn slaperige hoofd.

Sporten meten

Met de Sportmodus kun je bijna elke sport bijhouden. Omdat je traint op hartslag doet het er voor de TomTom Touch weinig toe wat je exact aan het doen bent. En dat vind ik direct een groot mankement. Je houdt namelijk niks specifiek over je sport bij op deze manier. Nu kun je doelen instellen, die ik had ingesteld op 8 km hardlopen per week, maar dat kan hij dus helemaal niet bijhouden! Het aantal gelopen kilometers houdt het ding helemaal niet bij tijdens de training in sportmodus. Knap onhandig. Het aantal stappen is het enige wat met hardlopen vooruit gaat…Vind je dat trainen met hartslag geen probleem, dan is er niks aan de hand, maar ik vond het wat jammer dat ik geen aantal kilometers per uur, totaal gelopen kilometers en dergelijke kon bijhouden. Ik wil toch weten of ik vooruit ga, zeker nu ik nog beginner ben en die hartslag me nog niet zo boeit.

Een beetje onhandig was trouwens dat het schermpje zo snel weer uit gaat. Hierdoor kostte het me een paar keer best moeite om een training op te starten, zeker als ik al aan het hardlopen was. De beweging van het lopen coƶrdineert net ff minder goed en goed mijn rechtervinger op tijd op het grijze knopje leggen was soms een uitdaging binnen 5 seconden.

MySports app

In de TomTom MySports app hou je statistieken bij en kun je je Touch instellen. Op zich een aardige app en weinig mis mee. Wat ik wel vervelend vind, is dat je om de Touch te activeren, of te updaten, het apparaat aan je pc of laptop moet koppelen met de TomTom MySports Connect applicatie. Hallo, het is 2016 hoor TomTom, ik wil geen apparaatjes meer aan een pc of laptop hoeven hangen. Tegenwoordig kan dat gewoon over the air? Het spul zit al met Bluetooth aan mijn telefoon gekoppeld, hoe moeilijk kan het zijn? Het synchroniseren van data van je Touch met de app duurt ook lang en vraagt na opstarten van de app ook om een handmatige update (naar beneden vegen om te refreshen). In het begin dacht ik dat mijn TomTom Touch niet meer gekoppeld was omdat het aantal stappen niet veranderde. Maar ik moest dus zelf even verversen. Onhandig.

2016-11-10-19-46-36
2016-11-10-19-47-17
2016-11-10-19-53-06

Meldingen

Officieel stuurt de telefoon ook meldingen van telefoon en berichten (alleen van berichten, niet van andere apps) door naar de TomTom Touch. Nu heb ik 1x een telefoontje gekregen in de tijd dat ik hem droeg, maar de TomTom begon pas te trillen toen ik allang had opgenomen en toen was mijn telefoon toch echt al even aan het overgaan. Ook met berichten ging het niet helemaal soepel. Een keer bleef het ding een beetje hangen in een soort lus, kreeg ik 1 bericht, maar kreeg zeker 3 trillingen in enkele seconden na elkaar. Nu weet ik niet of dat precies de bedoeling was, maar in elk geval was het wat typisch. Mogen ze van mij nog even aan werken.

Nu is er op moment dat ik dit typ wederom een update beschikbaar, die zou de Bluetooth-verbinding iets beter moeten maken en je kunt hierna de tijd op 12 of 24 uur instellen via de app. Jeuj.

Conclusie

De TomTom Touch is een best aardige activity tracker, niet in de laatste plaats omdat hij een vrij accurate hartslagmeter heeft. Voor trainen op hartslag, en dus afvallen of conditieverbetering, is hij uitstekend geschikt. Ook in combinatie met lichaamssamenstellingsmeting. Toch mis ik dat er data wordt verzameld voor specifieke sporten, zoals hardlopen. Dat maakt trainen op iets anders dan hartslag lastig, terwijl je wel doelen kunt instellen voor iets anders (maar die haal je dus niet omdat TomTom het niet kan bijhouden). Een GPS mis ik ook om die reden. Afstand op een accurate manier meten was fijn geweest. Voor 149 euro kan ie er net mee door, maar ik had eerlijk gezegd sommige dingen wel even beter verwacht van TomTom.

Pluspunten

+ elegant genoeg voor dames, ook vanwege gekleurde bandjes
+ als enige spier- en vetmassa meten