Review: Stickr Trackr 1

Review: Stickr Trackr

Nooit meer eindeloos op zoek naar verloren dingen, wie wil dat nou niet. Ik bekeek of ik dat kon bereiken met de Stickr Trackr (eerder ook al als cadeautip verschenen).

IMG_5135

Eerst maar eens bedenken wat ik eigenlijk met regelmaat kwijt ben, eigenlijk valt het wel mee hoe vaak ik naar iets zoek. Of in ieder geval hoe vaak ik naar hetzelfde zoek. Want daar is de Stick Trackr natuurlijk voor bedoeld, iets wat je met regelmaat kwijt bent. Maar uiteindelijk toch iets bedacht, mijn e-reader slingert vaak zomaar ergens, die zoek ik regelmatig. Kandidaat gevonden, dacht ik. Maar ja, De Stickr Trackr wordt geleverd met sticker (hele goede, van 3M) maar is met 5 mm wel vrij dik om zo maar ergens op te plakken. Dat gaat dan vervolgens het gebruik in de weg zitten. Eigenlijk is deze versie alleen geschikt voor sleutelbossen en andere dingen waar je iets aan kan hangen, want hem ergens opplakken zie ik me nog niet zo snel doen.

Met de Trackr zelf is weinig mis, het is nauwelijks groter dan de batterij die erin zit. Er zit een draadje met ring aan voor sleutelbossen en de bovenzijde van de Trackr is een button. Deze gebruik je om eenmalig de connectie met je telefoon op te zetten of als je wel je sleutelbos hebt maar niet je telefoon om je telefoon over te laten gaan zodat je hem kan vinden. De Trackr werkt dus beide kanten op.

Screenshot_2014-10-24-06-47-34

App

Simpel maar doeltreffend, dat is wel het kenmerk van de app. Je kunt je Trackr koppelen en grofweg zien of hij dichtbij, ver weg of buiten je range is. Met “Ring Device” laat je de Trackr een geluidsignaal geven, handig omdat de afstandstracker je niet vertelt waar hij precies ligt. En met “Locate Device” zie je de huidige of laatst bekende locatie van je spullen. Ook dat kan handig zijn, geeft je in ieder geval een goede indicatie waar te zoeken indien je spullen niet in huis zijn. Tevens kan de app je een seintje geven als telefoon en Trackr buiten elkaars bereik zijn, dit geeft helaas weleens valse meldingen. Maar ook dat is dan weer op te lossen door die meldingen te kunnen onderdrukken op vertrouwde Wifi-netwerken. Vergelijkbaar is de optie de Trackr-app te koppelen aan je Nest, om je thuis of afwezig-status uit te kunnen lezen.

Crowd-GPS

Als je iets nou echt kwijt bent is er nog de hoop van de Crowd-GPS. Elke app-gebruiker trackt naast z’n eigen Trackr ook andere Trackrs. Op het moment dat jouw verloren Trackr in de range komt van een andere app-gebruiker dan krijg je een update waar je verloren item te vinden is. Nu is momenteel het Trackr-netwerk nog niet zo heel groot, maar Trackr wil de track-functionaliteit ook gaan implementeren in andere apps, om zo een groter bereik te krijgen. En je kunt nu ook altijd nog je vrienden en familie inschakelen en de app laten installeren om het terug vinden te versnellen.

Oordeel

Voor mensen die met regelmaat een vast item kwijt zijn kan het heel erg handig zijn. Ik vind het idee van de Crowd-GPS erg goed, maar het valt te bezien of er echt een crowd gaat ontstaan om de Trackr heen. Voor 17 euro is het wel een leuk cadeautje voor een vergeetachtige voor de komende feestdagen.