Nexus 9 (1)

Review: Nexus 9

De Nexus 9 is het puike resultaat van de samenwerking tussen Google en HTC.  Deze 8.9” tablet heeft de afgelopen weken mijn iPad Air vervangen en deed dit zeker niet onverdienstelijk. Met een perfect formaat, flink wat processorkracht en sublieme audio heb ik erg kunnen genieten van deze Android-gestuurde tablet.

Nexus 9 (1)

Design en het perfecte formaat

Het nette design van de Nexus 9 sprak mij eigenlijk direct aan. De rondingen zorgen ervoor dat de tablet niet als een platte stoeptegel in de hand ligt en het geborstelde metaal zorgt voor een duurzaam gevoel en een evenredige uitstraling. Het enige wat mij opviel is dat de kunststoffen achterkant wat hol aanvoelt, alsof deze niet strak genoeg gespannen staat.

Met 8.9” heeft de Nexus 9 een afwijkend schermformaat ten opzichte van de meeste concurrentie en dat is prettig – heel prettig zelfs! Ik ben persoonlijk geen fan van de 7”-tablets die qua scherm net wat groter zijn dan mijn smartphone en mij überhaupt nog nooit een ultieme tabletervaring hebben weten mee te geven. Daarentegen vind ik de 10”-tablets fijn qua formaat en ervaring, maar liggen deze meestal wat zwaar in de hand en zijn ze lastiger mee te nemen. De Nexus 9 zit in de categorie ‘niet te klein & niet te groot’ en voorziet je daardoor thuis op de bank van een volwaardige tabletervaring op een perfect scherm en onderweg van een handzaam en praktisch formaat.

Android Lollipop look & feel

Uiteraard is de Nexus 9 uitgerust met de nieuwste software van Google: Android 5.0 (Lollipop). De software loopt soepel door en heeft mij in de paar weken testen niet lastig gevallen met vastlopers, het afsluiten van apps of vertragingen tijdens multitasking. Daarnaast voelt de interface logisch en vertrouwd aan en ziet het er allemaal strak en overzichtelijk uit. Een klein minpuntje is te vinden bij het opstarten van de Nexus 9, wat toch dik een minuut lijkt te moeten duren. Uiteraard niet onoverkoombaar, maar wel iets waar ik mij aan kon storen.

Nexus 9 (2)

Snelheid die de mond snoert

Als de Nexus 9 dan ein-de-lijk *wink* is opgestart draait deze verder op volle toeren. De snelheid wordt mede mogelijk gemaakt door de aanwezigheid van de Nvidia Tegra K1 processor (dual core 2.3 GHz) en de 2GB aan werkgeheugen (RAM). De tablet lijkt weinig problemen te ondervinden bij het inschakelen van meerdere apps tegelijk, het streamen van video, spelen van games of het browsen tijdens het afspelen van muziek. Ik moet zeggen dat de snelheid mij positief verrast heeft en de Nexus 9 lijkt mij zelfs een stuk rapper te wezen dan mijn vertrouwde iPad Air. Heb ik gewoonlijk bij elk onderdeel van een apparaat wel iets te klagen; de Nexus 9 weet mij op dit vlak de mond te snoeren – chapeau!

Prachtige weergave en super audio

Er is niets zo vervelend als wanneer je op een heerlijk zonnige lentedag constant de parasol moet bijstellen om jouw nieuwsartikel nog te kunnen lezen of jouw game nog te kunnen spelen. Die irritante zonnestralen kunnen namelijk flink weerspiegelen op het display van jouw geliefde tablet. Het IPS scherm met 2048 x 1536 pixels blijft echter ook in het zonnetje prima zijn werk doen en verwend je met een rijke en natuurlijke kleurweergave. Door de beeldverhouding van 4:3 wordt browsen ook een stuk aangenamer dan bij andere Android-tablets die gebruik maken van de 16:9-verhouding. Dus zowel binnen als buiten zal de Nexus 9 een prima visuele prestatie (blijven) leveren – niet onbelangrijk voor de Netflixxers en gamers onder ons.

Het eerste filmpje dat ik afspeelde deed mij bijna achterover van mijn stoel blazen qua volume. Dubbel naar voren gerichte luidsprekers met de bekende HTC BoomSound zitten niet alleen in de smartphones van HTC, maar nu ook in de Nexus 9 geïmplementeerd! Ben jij een muziek-, film- of gameliefhebber dan is deze tablet een fijne keuze. Doordat de speakers naar voren zijn gericht in plaats van naar achteren brengt de Nexus 9 een voller- en completere geluidservaring dan zijn concurrenten.

Wat verder nog opvalt

Wat mij verder opvalt bij de Nexus 9 is dat zowel de frontcamera als de backcamera vrij standaard zijn, maar vooralsnog prima werken. Met de 8-megapixel camera (met LED-flits) aan de voorzijde zijn redelijke foto’s te maken welke meestal wel wat ruis bevatten. De camera aan de voorzijde is met 720p prima geschikt voor beeldbellen en de sporadische selfie.  Geen wow-effect dus, maar twee camera’s die gewoon doen wat zij moeten doen.

Het is jammer dat het geheugen van de Nexus 9 niet is uit te breiden met een geheugenkaart. Wel wordt het model in twee varianten gemaakt: 16GB en 32GB. Dus voor diegenen die veel audio en/of video op hun tablet kwijt willen is het aan te raden om de 32GB-variant te kiezen.

Op het gebied van de accu’s moet in onze mobiele apparaten de echte (betaalbare) doorslag nog komen, maar de accu van de Nexus 9 deed zijn ding naar wens. De accu van de tablet ging bij mij twee dagen mee (’s nachts uitgeschakeld) waarbij er ongeveer 10 uur op de teller stond – een gemiddelde score en dus prima vertoeven.

Nexus 9 (3)

Specificaties

Hieronder heb ik nog even de belangrijkste specificaties weergegeven. Ik heb in mijn testperiode het WiFi-model (16GB) getest. Het gewicht van de 4G-versie wijkt iets af, maar verder komen de specificaties overeen.

• Afmetingen                                      153,68 x 228,25 x 7,95 mm
  • Gewicht                                             425 g
  • Accu                                                   6700 mAh
  • Scherm                                              8,9 inch IPS LCD | QXGA (2048 x 1536) | Corning® Gorilla® Glass 3
  • CPU                                                    64-bits NVIDIA Tegra K1 Dual Denver @ 2,3 GHz
  • GPU                                                   192-core Kepler GPU
  • Geheugen                                         2 GB RAM | 16 GB en 32 GB opslag
  • Draadloos                                         802.11ac 2×2 (MIMO) | NFC | Bluetooth 4.1
  • Camera                                             8-megapixel camera (achter) | 1,6-megapixel camera (voor)
  • Poorten en aansluitingen            Micro-USB 2.0 | 3,5 mm audio | HTC BoomSound
  • Software                                            Android 5.0 Lollipop

Conclusie

Het wordt lastig om weer afscheid te moeten nemen van deze fijne tablet. Mijn iPad Air is de afgelopen weken dus vervangen door de Nexus 9 en dat is heel verdienstelijk gedaan. Voornamelijk het scherm, de snelheid, het mooie design en de sublieme audio-ervaring maken de Nexus 9 tot een knap staaltje werk. De wat fragiele achterkant, het niet uitbreidbare geheugen en het trage opstarten zorgen ervoor dat ik de Nexus 9 met vier sterren beloon in plaats van vijf – er is altijd ruimte voor verbetering! Overall dus een super werkende tablet met een uniek formaat en een, naar mijn mening, best schappelijke prijs voor al de power die je ervoor terugkrijgt.