Review: goed geschoten met de Sony CX410 Handycam 1

Review: goed geschoten met de Sony CX410 Handycam

Je smartphone is in staat om heel behoorlijke opnames te maken, echter is en blijft het een smartphone, geschikt voor het snelle opnames. Hoewel sommigen, zoals trendwatcher Vincent Evers bijvoorbeeld, opnames maken met smartphone en een grote microfoon, geef ik de voorkeur aan een echte camera.

Met echte camera bedoel ik geen professionele camera zoals de omroepen gebruiken, maar in dit geval een Sony CX 410 Handycam.  Zeker als ik naar de elektronicabeurs CES ga is de Sony Handycam mijn reisgenoot, omdat de enige manier om in je eentje verslag te doen van de ontwikkelingen van CES het maken van korte video’s is.

Schieten en publiceren

Ik gebruik de camera in zekere zin eenzijdig. Ik stel de camera 1 x in op resolutie, geheugenkaart, GPS uit (ik ben op een locatie aan het filmen) en laat het verder op die stand staan. Vervolgens maak ik opnamen, zet de opnamen direct over  op mijn PC en upload ze naar Youtube. Schrijf een stukje tekst erbij in het CMS en zet het online (c.q. laat het online zetten).  Ik heb geen tijd op opnames uit te testen of te spelen met de instellingen, nee gewoon 1 x goed en voor de rest gaan.

sony handycam c410De opnames die ik maak zijn ongeveer 1 minuut lang. Dit om korte items te maken die snel kunnen worden bekeken en gelezen. Gemiddeld maak ik 2 opnames per onderwerp, met andere woorden in twee takes staat het er goed op. Per dag maak ik minimaal 6 en maximaal 12 opnames, dus qua hoeveelheid opnames valt het mee. Per opname is het toch al gauw 100 MB. Dit jaar heb ik ongeveer 40 opnames gemaakt voor o.a. het Financieele Dagblad.

Hoe bevalt de camera?

De Sony CX 410 ligt lekker in de hand en is niet al te zwaar. Wat prettig is, is dat de band die om je hand gaat als je de camera vasthoudt een USB-connector er in heeft zitten. Het aansluiten op de USB-poort van de PC om de bestanden over te zetten is daarmee een fluitje van een cent. Sla je de opnamen op op een SD-kaart, dan kan je deze ook heel snel uit de camera halen en deze in je pc stoppen. Hoef je zelfs de camera niet eens van het statief te halen. Er is ook nog een losse wifimodule beschikbaar, die de camera verbindt met tablet of smartphone en automatisch een backup kan maken op je computer.

sony handycam c410 achterkant

Ik gebruik altijd een statief om een stabiel beeld te hebben en sinds dit jaar ook een microfoon om met name op de drukke beursvloer een goed geluid te hebben. De Sony CX 410 heeft natuurlijk ook een eigen ingebouwde microfoon, maar deze pakt te veel achtergrond geluid mee.

Hoe zijn de opnames?

Alle opnames zijn binnen genomen waarbij het licht nogal varieerde. Ik moet zeggen dat ik in het algemeen zeer tevreden ben. Binnen korte tijd ben ik klaar om te filmen waarbij de meeste tijd gaat zitten in het opzetten van de driepoot en het ontwarren van de draad van de microfoon.  De Sony CX 410 is openzetten en klaar om op te nemen. Het enige is dat als ik te lang wacht met opnames maken, bijvoorbeeld omdat de spreker nog niet klaar is, de camera in de spaarstand gaat en ik niet de knop heb gevonden om hem weer aan te zetten. Als oplossing had ik gevonden dat als ik het scherm weer dichtklapte en daarna weer open de camera weer beschikbaar was.

sony handycam c410 zijkant

Hier twee opnames gemaakt tijdens CES, een van de June (een armband die je vertelt wanneer je uit de zon moet of je moet insmeren) en Dogfit, een apparaatje die je vertelt hoeveel je hond beweegt en hoe gezond deze is.

Ik heb geen buitenopnames gemaakt en eigenlijk ook de zoom-mogelijkheden nauwelijks gebruikt. Het enige wat ik heb gedaan is de camera gebruiken voor het maken van een groot aantal korte video’s in een heel korte tijd. De Sony CX 410 is daar heel erg geschikt voor. Het lichte gewicht maakt dat je de camera makkelijk mee kunt nemen, ik had een washandje waar de camera inging. De batterij is dusdanig goed dat ik ook zonder oplader op stap kon gaan zonder het risico dat de batterij leeg zou raken.  De GPS-module heb ik niet gebruikt, ik zat tenslotte binnen in een hal in het Las Vegas Convention Center.

Al met al heeft de Sony me overtuigd als camera voor het snel veel opnames binnen maken en deze uploaden. Dat is ook een van de sterke punten van de Sony, het maken van opnames bij weinig licht.

De Sony Handycam CX410 is te koop voor ongeveer € 450, onder andere bij Bol.com