Review: Draadloos rocken met de Naim Mu-so 1

Review: Draadloos rocken met de Naim Mu-so

De Mu-so van Naim. Wat een plaatje. Ik kan niet anders zeggen dan dat het ontwerp voor mij erg geslaagd is. Helaas is het design niet erg praktisch voor de gemiddelde huiskamer. Hij werkt wel heerlijk en geeft een helder geluid, maar klopt het prijskaartje? Dat heb ik getest door de Mu-so een aantal weken in gebruik te nemen.

De installatie gaat simpel, stekker erin en hij zendt een eigen wifisignaal uit. Via de Naim-app kun je daarmee verbinden om vervolgens de Mu-so aan je eigen netwerk te linken. Dit werkte in een keer ook al gaf hij een foutmelding. Hij werkt dus zo goed dat als het fout gaat er alsnog niks aan de hand is. Als dit gelukt is kun je vanaf ieder apparaat op je netwerk verbinden (ik heb dit kunnen testen met een iPhone, iPad, Macbook en Samsung Galaxy S3) via grofweg elke draadloze techniek die je maar kunt verzinnen. Zelf ben ik erg gevallen voor de Spotify Connect feature.

naim-muso-in-kamer

Gebruik

De Mu-so is klaar om draadloos jouw muziek af te spelen via de techniek die jij prettig vindt: Bluetooth, UPnP, Airplay en Spotify Connect worden ondersteund. Als je toch een draad wil gebruiken kun je een jack-plug of een optische audiokabel gebruiken als input, of via USB je iPod aansluiten. Ik gebruikte vooral Spotify Connect.

Om muziek af te spelen gebruik je de interface die jij prettig vindt. Je hoeft niet via een eigen app de muziek te starten, wat bijvoorbeeld bij het Sonos-systeem wel het geval is. Zo kun je dus op je telefoon de muziek starten die jij wilt, op de manier die jij wilt en deze versturen via de techniek die jij wilt. In mijn ervaring is Bluetooth het zwaarst voor je batterij, gevolgd door Airplay. De muziek speelt dan af op je telefoon en deze stuur je door naar de Mu-so. Spotify Connect is daar het beste alternatief op, dan speelt de muziek af op de Mu-so en is je telefoon alleen een soort afstandsbediening. Voordeel hiervan is dat je gewoon buiten bereik kunt lopen of zelfs uit huis kan gaan terwijl de muziek verder speelt. Ook kun je de muziek starten van het ene apparaat en via een ander apparaat – dat hetzelfde Spotify-account heeft – de boel verder bedienen.

Omdat hij via WiFi aangestuurd kan worden heeft hij in principe alleen een stroomkabel nodig, wat hem makkelijk te verplaatsen maakt. Met 62.6cm is hij wel vrij breed dus daar moet je wel plek voor hebben op je meubels.

Geluid

Geloof het of niet: ik was klaar met deze review en wilde hem online zetten maar las hem nog één maal door. Toen kwam ik erachter dat ik nog niets over het geluid had gezegd, dus bij deze.

Geluid beoordelen is lastig. Mijn gehoor is beter of slechter dan dat van jou. Ik luister andere muziek die op dit apparaat misschien beter uit de verf komt dan muziek van jouw smaak. Om een beeld te vormen hoe mijn test ging zou ik kijken op mijn Last.FM account wat ik zoal luister (grotendeels metal met her en der elektro/dubstepachtige dingen). Normaliter luister ik op een Pioneer-versterker met 5.1-speakers van Harman Kardon en dat is dus ook mijn referentiemateriaal.

Als ik muziek speel staat deze meestal vrij hard. Dat is bij de Mu-So geen probleem. Hij klinkt helder en heeft geen problemen heeft om op verschillende volumes helder te blijven. Ooit heb ik vernomen dat je speakers goed kunt testen met Bohemian Rhapsody van Queen omdat deze veel hoge en lage tonen kent. Dus. Die zet ik op. En nog een keer. En omdat ik toch bezig ben nog een keer.

De eerste keer dat ik Freddy hoor zingen: “Mamma.. Just killed a man” hoor ik een kraakheldere stem met op de achtergrond een heerlijk pianospel. Erg mooi, hoge tonen: Check.

Na ongeveer 4 minuten wordt het nummer steviger. Flinke gitaarriff, een diepere bas die ik hoor, maar ook voel, door een stukje luchtverplaatsing. Zware drums. Lage tonen: Check.

Stabiliteit

Een aantal keer viel de muziek eventjes weg, maar ik weet niet waar dat door kwam. Het zou vele oorzaken kunnen hebben: mijn netwerk, Spotify, de buren die de magnetron aanzetten? Zoals gezegd was dit slechts een aantal keer en het is lastig een schuldige aan te wijzen hiervoor. Normaliter speel ik muziek af via Airplay en die valt ook weleens weg, vaker zelfs, dus ik denk eerder dat dat aan mijn netwerk heeft gelegen. In de maand dat ik de Mu-so probeerde gebeurde dit misschien 5-6 keer.

Design

Naim is een premium merk. Om aan te geven in welke klasse je moet denken: ze doen sinds 2008 ook alle audio voor Bentley. Dat zie je dan wel terug in het design. Natuurlijk moet het je liggen, design is smaak. De buitenkant is grotendeels van geanodiseerd aluminium, met aan de onderkant een doorzichtig plastic randje waar een dimbare lamp inzit. Aan de bovenkant zit het ronde bedieningspaneel met touch-controls. De buitenkant van de knop is draaibaar om het volume te regelen.

naim-muso-detail

De gehele uitstraling voelt aan als een kwaliteitsproduct wat het jaren zou moeten doen. Het aluminium is superstrak, de verlichting rond de bedieningsknop is elegant. Er zal ook aardig wat werk van binnen gebeuren aangezien hij 13 kg weegt.

Ze houden bij Naim denk ik niet van zichtbare ingangen. Zo zijn de stroom, netwerk en digitale audio-ingangen onderin een handvat weggestopt wat erg elegant oogt als hij eenmaal staat. Aan de rechten zijkant zit enkel een USB-poort en jack-ingang. Dit is een logische keuze aangezien deze makkelijk voorhanden moeten zijn. Hiernaast zit een klein LED-lampje dat de status van de netwerkverbinding aan kan geven d.m.v. verschillende kleuren.

naim-muso-schuin

Wat jammer is, is dat er een afstandsbediening bijgeleverd wordt van erg goedkoop ogend plastic. Niet anders dan de gemiddelde afstandsbediening, die past qua stijl niet bij het apparaat zelf. Nou is je afstandsbediening in principe ook je telefoon en zal de meegeleverde afstandsbediening snel in een la verdwijnen.

Mijn koopadvies

Een nadeel is dat je hem eigenlijk wilt neerzetten als soundbar onder je televisie, alleen kan dat niet door het bedieningspaneel aan de bovenkant. Als je TV-meubel geen 62.6 cm ruimte heeft onder de TV is hij dus niet geschikt als soundbar. Als je hem naast je TV zet komt het geluid van een rare hoek, wat niet prettig kijkt. Omdat ook bij muziek luisteren het geluid van maar 1 kant komt is het belangrijk te kijken waar je hem in de kamer neer wilt zetten. Ik denk dat de Mu-So het best kan staan in een langwerpige kamer zodat je er altijd goed voor zit.Als ik er echt voor ga zitten om muziek te luisteren kan ik beter dan bij mijn koptelefoon alle slagen van de instrumenten onderscheiden. In mijn huis zit ik vaak achter of naast de geluidsbron (klinkt raar, maar zo is mijn huis nou eenmaal =)) en dat is zonde als je er het beste uit wilt halen.

Wil je een muziekspeler kopen en kun je hem in de kamer niet kwijt op een plek dat je er voor zit zou ik eerder iets kopen wat uit meerdere speakers bestaat, of investeren in een multiroom systeem van Naim en dit in 1 kamer gebruiken.

Wil je een syteem kopen wat er strak uitziet, prettig werkt, mooi geluid geeft en is geld geen probleem? Dan zou ik de Mu-so aanraden en daarna nog lekker kunnen slapen.