Waarom Apple het snapt en Google niet

De nieuwe iPhone X is al even geleden getoond, maar sinds vandaag is ook de Google Pixel 2 officieel. Hoewel beide telefoons geen wereldschokkende verbeteringen bevatten, zijn ze wel het uithangbord van wat beide bedrijven willen zijn. En daar gaat het fout.

Dat de iPhone X een duur toestel ging worden stond eigenlijk wel vast. Hoe duur precies, dat was even afwachten. En toen schrikken. Met een vanaf-prijs van €1159 is de nieuwste iPhone een behoorlijk prijzig apparaat geworden. En toch is dit geen gekke move van Apple. Ja, hij is wat mij betreft echt te duur en daar verandert het nieuwe scherm met kleine bezels echt helemaal niets aan. Daar komt nog bij dat de vingerafdruk-scanner, die perfect werkt en waar we net met z’n allen aan gewend zijn is vervangen door een minder goed werkende gezichtsherkenning. En toch snapt Apple precies wat voor bedrijf ze zijn: Apple is de Louis Vuitton van telefoons.  

Google is dat niet. Google is voor iedereen en we betalen daar flink voor met onze privacy. De Pixel 2 is niet premium, voelt niet luxe en biedt niets bijzonders. We zoeken met Google, mailen met Google, maar worden niet warm van Google. Google maakt tools waar we graag gebruik van maken. Net zoals Hyundai prima auto’s maakt, maar we willen een BMW of een Porsche. We hebben net zo min een Hyundai-poster aan de muur als een Google-poster.

 

Over Joost

Joost is een gadget-fan pur sang. Hij leest, schrijft en test alles wat los en vast zit.

Bekijk profiel